محافظت شنوایی

محافظت شنوایی

محافظت شنوایی

بی شک وجود شنوایی سالم  اصلی ترین پیش نیاز ارتباط کلامی با دیگران است . شنوایی در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب میشود که بعضی از آنها ممکن است قابل درمان باشد و برخی نیز با روشهای درمانی حتی با جراحی هم ممکن است درمان نشود . جدای از عوامل کم شنوایی ناشی از عفونتهای گوش میانی , کاهش شنوایی ناشی از نویز و صدای بلند , شایع ترین نوع کم شنوایی در دنیا است . متاسفانه در صورت عدم رعایت مسائل پیشگیری و محافظت شنوایی , مشکلات پیچیده ای را برای فرد دچار این نوع کم شنوایی بوجود می آورد که می توان به وزوز گوش ( بسیار آزار دهنده و اعصاب خرد کن است) , مشکلات عصبی , کم شنوایی حسی – عصبی و….اشاره نمود .

سطح صدای مناسب و خطرناک برای شنوایی :

تماس بیش از ۸ ساعت  با صدای بیش از ۷۰ دسی بل در در روز , به مروز باعث کمشنوایی در افراد شده و اوایل ممکن است یصورت موقتی باشد و با استراحت و دوری از محیط نویزی , شنوایی به حالت اولیه برگردد ولی اگر چنانچه این تماس مداوم باشد , رفته رفته تبدیل به کم شنوایی دائمی میشود که متاسفانه روش درمانی برای بهبود آن وجود ندارد و استفاده از وسایل کمک شنوایی ضرورت پیدا می کند .

در عکسهای زیر نمونه هایی از محیطهای نویزی و میزان نویز ( از ۶۰ دسی بل تا ۱۵۰ دسی بل ) در آنها ( تصویر سمت راست ) و همچنین میزان مجاز تماس با صداهای بلند ( از ۸۵ دسی بل تا ۱۱۵ دسی بل )در طول روز برحسب ساعت مشخص شده است(تصوصر سمت چپ) .محافظت شنوایی

محافظت شنوایی

استفاده از وسایل محافظ شنوایی مانند گوشی محافظ و یا قالبهاب ضد صوت که دراین مرکز و دیگر کلینیکهای شنوایی تهیه و ساخته میشود , از موثرترین روشهای پیشگیری از آسیب شنوایی شغلی است .

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و بخصوص با استفاده از هندزفری و هدفون , یکی دیگر از راههای آسیب شنوایی است که اکیدا توصیه میشود از استفاده از این وسایل با صدای بلند پرهیز شده تا شنوایی بهتری داشته باشیم .