کم شنوایی و سمعک

کم شنوایی و سمعک. کم شنوایی می تواند در همه سنین و به دلایل مختلف اتفاق می افتد . ممکن است از خفیف تا شدیدمتفاوت باشد.

در کودکان ممکن است دلایل کم شنوایی متفاوت باشد . مانند :

سابقه کم شنوایی در خانواده , کاهش دوه بارداری . همچنینازدواجهای فامیلی , بالا بودن بیلی روبین خون ( زردی ) . و البتهمننژیت و اوریون و …. .

در بزرگسالان، شایع ترین علل کاهش شنوائی سر و صدا وپیری است . کم شنوایی ممکن است ناگهانی و یا در طول زمانرخ دهد .

صداهای بلند می توانند به سلول های مویی شنوایی گوش آسیب بزند . این سلولها مسئول دریافت صداها میباشند .اگر کم شنوایی شدید باشد و درمان نشود , باعث کاهش فعالیتهای رشدی در مغز میشود . حتی پس از سن ۵۰ سالگی می تواند خطرناک باشد . زیرا ممکن است به طور بالقوه منجر به ضعف و یا انقباض مغز شود .

استفاده از سمعک.

استفاده از سمعک به محض بروز نشانه های کم شنوایی غیر قابل درمان، مناسب ترین اقدام است.سمعک به طور قابل توجهی سرعت پیشرفت کم شنوایی را کم می کند . استفاده از سمعک همچنین باعث افزایش و بهبود کیفیت زندگی مردم میشود.

مهم است برای پشگیری از عوارض کم شنوایی و ارتقاء کیفیت زندگی با یک شنوایی شناس مشورت نمایید.کم شنوایی میتواند یک سفر دشوار و مملو از تنهایی باشد .

ما به مددجویان خود مشاوره می دهیم تا به راحتی در بارهجزئیات کم شنوایی خود صحبت نمایند . کار ما این است که بهشما کمک کنیم تا مشکلات خود را بشناسید .

از مشاوره اولیه تا زمانی که صاحب سمعک جدید خود میشوید وحتی بعد از آن با شما همراه هستیم .مشکلاتتان را برطرفمی نماییم . در ادامه تا زمانیکه از کیفیت تنظیم سمعک خودراضی شوید , با شما خواهیم بود .

مزیت استفاده از سمعک چیست؟

 سمعک به شما کمک می کند تا صداهایی را که تقریبا کاملاغیر قابل شنیدن هستند دوباره بشنوید .مانند صدای پرندگان،بازی های موسیقی یا خنده های کودکان را به خوبی و مثل گذشتهبشنوید .

با استفاده از سمعک بدون نیاز به درخواست تکرار ازدیگران, از مکالمات لذت خواهید برد . سمعک به شما اجازه میدهد صداهای دنیای اطرافتان را دوباره کشف کنید .

سمعک همچنین مغز شما را در سطح بالاتری از عملکرد قرارمی دهد . به حفظ آگاهی فضایی کمک می کند . سلامتی ارزشمند ترین دارایی ماست،بنابراین اکنون اقدام نمایید و از مزایای شنوایی بهتر لذت ببرید .

مشاوره کم شنوایی و سمعک .

ما در مرکز سمعک سینا به شدت برای یافتن راه حل مناسب برای شما متمرکز هستیم . عوامل کم شنوایی مختلف هستند . یکی از این کم شنوایی ها پیرگوشی است که ممکن است از حدود ۳۵ سالگی شروع شود.

پیرگوشی باعث کاهش حساسیت شنوایی می گردد . در واقع  کم شنوایی در پیرگوشی ابتدا فرکانسهای زیر و رفته رفته در سنین بالاتر فرکانسهای میانه و بم را تحت تاثیر قرار می دهد .

در پیرگوشی از حساسیت سلولهای مویی شنوایی در گوش داخلی و یا از تعداد آنها کاسته می شود .

هریک از این سلولها در گوش, مسئول دریافت ویژگی فرکانسی خاص می باشند . با آسیب و کاهش حساسیت این سلولها , بخشی از صداها به درستی دریافت نمی شود . در نتیجه داده های صوتی بطور ناقص به مغز میرسند .

سلولهای مویی شنوایی صداها را تبدیل به پالسهای الکتریکی میکنند .پالسهای الکتریکی تولید شده بصورت کد بندی شده توسط عصب شنوایی به طرف قشر مغز می رود .

آسیب سلولهای مویی شنوایی.

در اثر آسیب سلولهای مویی شنوایی , تمامی ویژگیهای صوتی و گفتاری , به مغز منتقل نمیشود .وقتی پیامها در مغز کامل نباشد بخشی از گفتار و یا صدا یا به درستی و یا اصلا شنیده نمیشود .

آنچه را که ما میشنویم در واقع پس از دریافت توسط گوش داخلی توسط عصب شنوایی به مغز می رسد . پالسهای الکتریکی در مغز پس از تجزیه و تحلیل شنیده و متمایز میشوند . کم شنوایی های حسی عصبی در اثر افزایش سن و یا آلودگی ها صوتی افزایش می یابد .

کار در محیطهای پر سروصدا , بعضی از داروها و استفاده از هدفون و گوش دادن موسیقی با صدای بلند و… , باعث گسترش کم شنوایی میشود .

برای جلوگیری از گسترش کم شنوایی سلولهای شنوایی نیازبه تحریک درست و کافی صوتی دارند .زمانیکه سلولها مویی شنوایی دچار نقص شوند ,تحریک صوتی به صورت عادی امکان پذیر نمی باشد.

برای تحریک صوتی مناسب باید از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک استفاده کرد . هرچه تعداد سلولهای مرده کمتر باشد سمعک موثرتر بوده و باعث درک بیشتر گفتار میشود. بنابراین در مراحل اولیه ی تشخیص کم شنوایی , باید فورا از سمعک مناسب استفاده نمود .

سمعک از آسیب بیشتر این سلولها و در نتیجه کاهش تمایز گفتار , جلوگیری می کند .

نتیجه تاخیر در استفاده از سمعک.

متاسفانه در جامعه ما نگاه افراد به سمعک بعنوان یک وصله ناجور و نچسب و یک نقص تلقی میشود . این طرز نگاه باعث میشود که افراد دچار کم شنوایی , در زمان مناسب , تن به استفاده از سمعک ندهند .

همین امر موجب میشود میزان کم شنوایی گسترش یافته و تعداد بیشتری از سلولهای مویی شنوایی از بین بروند. سلولهای مویی شنوایی از بین رفته حتی با استفاده از سمعک هم متاسفانه قابل برگشت نخواهد بود .

به تعویق انداختن استفاده از سمعک به سن پیری , یک اشتباه فاحش است . ما مدام در کلینیک مان شاهد هستیم این کار خواسته یا ناخواسته توسط برخی مددجویان اتفاق می افتد. .

این درحالیست که استفاده از سمعک مناسب برای این افراد اجتناب ناپذیر می باشد. ای کاش زودتر اقدام میکردند . این افراد فکر میکنند شنوایی یک امر ساده ای است که هروقت خواستند  میتوانند از سمعک استفاده کنند.

آنان تصور میکنند سمعک در هر زمان با تقویت صدا مشکل آنها را حل خواهد کرد . آنان از پیچیدگی سیستم شنوایی بسیار غافل هستند .

نقص سیستم شنوایی.

نقص در بخشهای مختلف سیستم شنوایی در درازمدت , کارایی و عملکرد سلولهای مویی شنوایی را کاهش می دهد. این امر یعنی کاهش گیرنده سالم و عملکرد ضعیف آنها. تقویت صدا در صورت نقص و آسیب جدی گیرنده های شنوایی خیلی موثرنیست.

صرفا افزایش بلندی صدا توسط سمعک , چاره ساز نخواهد بود و گفتار به درستی قابل درک و تمایز نخواهد بود . بعنوان مثال برای درک یک واژه باید فرستنده و گیرنده و پردازشگر سالم باشد. نقص در هر یک باعث نقص در درک صدا میشود .

اگر سلولهای مویی شنوایی آسیب جدی دیده باشد , همه ویژگیهای یک واژه دریافت نمیشود . و وقتی همه ویژگیها دریافت نشود, پیامهای عصبی بطور ناقص به مغز میرود .وقتی مغز پیامها را ناقص دریافت کند , پردازش و فهم آن واژه ناقص خواهد بود .

مهم است قبل از گسترش کم  شنوایی با شنوایی شناس مشورت نمایید. در صورت لزوم حتی در سنین کم باید سمعک مناسب استفاده شود .

استفاده بموقع از سمعک مناسب برای افراد کم شنوا فقط یک تقویت کننده نیست بلکه درمان است . سمعک ضمن تقویت شنوایی باعث بهبود درک گفتار میشود. همچنین باعث جلوگیری از تحلیل بیشتر و یا دیرتر سلولهای مویی شنوایی در گوش داخلی می شود .

درک گفتار و مغز سمعک مناسب باعث بهبود و افزایش کیفیت زندگی

میشود .

با ما و یا دیگر همکاران شنوایی شناس ( ادیولوژیست )در باره شنوایی و سمعک مناسب مشورت نمایید. شماره تلفن مشاوره :۳۲۲۵۷۶۴۴ – ۰۱۱ – ۰۹۱۱۱۱۵۹۴۵۴