کم شنوایی ناگهانی – سکته گوش

کم شنوایی ناگهانی - سکته گوش

کم شنوایی ناگهانی – سکته گوش ؟

کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش , شایع ترین نوع ناشنوایی ناگهانی است که بدون پیش آگهی و با کم شنوایی سریع  , معمولا در یک گوش و یکبار و یا چندین بار بطور غیر منتظره  اتفاق می افتد . در صورت اتفاق , باید درمان دارویی بصورت اورژانسی انجام داد . هر کس کم شنوایی ناگهانی حسی – عصبی را تجربه می کند باید به سرعت به پزشک مراجعه نماید  . گاهی اوقات افراد پس از ابتلا به کم شنوایی ناگهانی , بخاطر تصور و برداشت نادرست ,  از مراجعه به پزشک سر باز می زنند چونکه فکر می کنند کم شنوایی آنها بخاطر آلرژی , عفونت های ویروسی , وجود جرم در مجرای گوش و دلایلی دیگر است  و این درحلیست که تاخیر در درمان , از اثر بخشی آن می کاهد.

۹ نفر از هر ۱۰ مورد ابتلا به کم شنوایی ناگهانی , فقط  در یک گوش  دچار آن می شوند .   SSHLبا انجام تست شنوایی قابل تشخیص است . اگر تست شنوایی , کم شنوایی در حداق ۳۰ دسی بل در فرکانسهای بم , میانه و زیر را نشان دهد , نشاندهنده     SSHL  می باشد . کم شنوایی در حد ۳۰ دسی بل باعث میشود گفتار معمولی در حد نجوا شنیده شود .

خیلی از افراد مبتلا اظهار می کنند وقتی که صبح از خواب بیدار شدند , احساس کم شنوایی داشتهاند در حالیکه شب با شنوایی نرمال به خواب رفته اند . برخی نیز هنگام استفاده از گوش درگیر مثلا هنگام مکالمه با تلفن متوجه میشوند . همچنین بعضی ها می گویند که قبل از از دست دادن شنوایی شان , ناگهان یک صدای بلند شبیه  ” POP ”  شنیده اند . اغلب افراد دچار SSHL دچار گیجی و یا وزوز گوش و یا هردو باهم  میشوند .

در حدود نصفی از افراد دچار کم شنوایی های ناگهانی  , بخشی یا همه شنوایی  پس از یک یا دو هفته درگیری , خود بخود بر می گردد. حدود ۸۵ درصد از افرادیکه تحت درمان قرار می گیرند , مقداری از شنوایی خود را باز می یابند .

متخصصین ماهر تخمین می زنند SSHL , یک نفر از هر ۵۰۰۰ نفر بزرگسال در  دهه سنی  ۴۰ و ۵۰ را در هر سال مبتلا می کند . در واقع آمار واقعی ابتلا به SSHL در هر سال , بدلیل عدم تشخیص , بیشتر از مقدار یاد شده می باشد . همچنین  خیلی از مردم نیز سریع به شنوایی طبیعی برمی گردند و نیاز به درمان پزشکی پیدا نمی کنند .

علت کم شنوایی ناگهانی – سکته گوش چیست ؟

فقط در  ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به SSHL  , دلیل مشخصی وجود دارد . شایع ترین دلایل آن به شرح زیر است :

= بیماریهای عفونی

= ضربه , مانند آسیب به یر

= بیماریهای خود ایمنی مانند سندرم Cogan  .

= داروهای اتوتوکسیک که باعث آسیب به سلولهای حساسه مویی در گوش داخلی میشوند .

= مشکلات گردش خون

= تومور در عصب شنوایی گوش که به مغز می رسد .

= بیماریها و ناهنجاریهای عصبی مانند MS  .

= ناهنجاری در  گوش داخلی  مانند بیماری مینیر .

شخیص کم شنوایی ناگهانی – سکته گوش :

برای تشخیص SSHL  , از تست شنوایی   PTA ( ادیومتری ) استفاده میشود . این تست با تعیین میزان و نوع کم شنوایی به پزشک کمک میکند تا SSHL را از دیگر کم شنوایی  تشخیص دهد .

وقتی   با استفاده از ادیومتری  , SSHL تشخیص داده شد , پزشک  آزمایشات دیگری را مانند تستهای خونی و MRI  و تستهای تعادلی ,  برای تبیین  علت ,SSHL , درخواست می کند ..

 درمان کم شنوایی ناگهانی – سکته گوش :

درمان شایع کم شنوایی حسی – عصبی ناگهانی( SSHL )  بخصوص در مواقعی  با علت نامشخص ,  کورتیکواستروئیدها هستند . استروئیدها برای درمان خیلی از بیماریهای مختلف استفاده میشود و معمولا با کاهش التهاب و پایین آوردن تورم و کمک به مبارزه بدن در مقابل بیماری , کار میکند. استروئید ها معمولا به صورت قرص تجویز میشوند . در سالهای اخیر تزریق مستقیم استروئیده در پشت پرده گوش و در داخل گوش میانی  عموما رواج  پیدا کرده است . تحقیقات NIDCD نشان داده است که این روش تاثیر کمتری نسبت به روشهای خوراکی استروئیدها ندارد اما برای بیمان روش خوراکی خیلی راحت تر است . این روش برای کسانیکه نمیتوانند از استروئید خوراکی مصرف نمایند مناسب است .

ممکن است روشهای درمانی اضافی دیگری نیز اکر پزشک معالج , علت وقوع کم شنوایی حسی – عصبی ناگهانی( SSHL ) را دریابد , بکار گرفته شود . بعنوان مثال اگر عامل آن عفونت  باشد , آنتی بیوتیک تجویز میشود . اگر دارویی استفاده میکنید که پزشک تشخیص دهد برای شنوایی شما مضر است , ممکن است ان را قطع و یا داروی دیگری را جایگزین نماید . اگر بیماری خود ایمنی دارید که باعث میشود که سیستم ایمنی به گوش داخلی حمله نماید , نیاز به داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی دارید .