تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل

تجویز سمعک در منزل : به منظور کمک به خانوادهایی که دارای افراد کم شنوا در خانواده شان هستند و بدلیل مشکلات فیزیکی حرکتی و جسمی و…  امکان حضور در کلینیک شنوایی شناسی برای دریافت سمعک  را ندارند , انجام میشود .

ما برای تسهیل دریافت خدمات لازم امکان ویزیت در خانه جهت تجویز و ارائه سمعک را فراهم نموده ایم تا این دسته از افراد نیز بتوانند از خدمات ما بهرهمند شوند . برای این امر لازم است

با شماره هایی که در ذیل این صفحه درج شده , با ما تماس

گرفته تا هماهنگی لازم انجام شود .

تجویز سمعک

سمعک چیست ؟

درپاسخ به سئوال سمعک چیست ؟ باید گفت سمعک  یک وسیله تقویت کننده صداست که متشکل از میکروفن  تقویت کننده و بلندگو می باشد . در سمعکهای دیجتال و هوشمند تقویت کننده شامل چیپ های پیچیده دیجیتالی هستند که پردازش صدا را نیز بعهده دارند . در سمعکهای پیشرفته قابلیتهایی را به سمعک اضافه نموده اند که مسئول پردازش صدا در محیطهای شنوایی چالش برانگیز هستند . این قابلیتها به شنونده کمک میکند تا گفتار را بدون صداهای مزاحم دریافت کند .

انواع سمعک وجود دارد که شامل تفاوت در نوع تقویت و پردازش صدا و همچنین تفاوت در مدل و شکلهستند . امروزه بعضی از سمعکها به حدی کوچک شده اند که کاملا در گوش مخفی میشوند . و بعضی از سمعکها نیز بصورت بی سیم میتوانند با موبایل و وسایل صوتی مرتبط شوند و بدون نزدیک کردن موبایل به گوش , صدا را بصورت وایرلس ( بی سیم) از طریق سمعک میتوان شنید .

آیا می شود از سمعک دیگران استفاده کرد ؟

به هیچوجه بدون تجویز متخصص شنوایی شناسی ( ادیولوژیست ) نباید از سمعک دیگران استفاده کرد . برای هر فرد سمعک مناسب خودش تجویز میشود . از هز سمعکی برای هر کسی نمیشود استفاده کرد . سمعک باید براساس ویژگیهای شنوایی هر فرد تجویز و تنطیم شود . ویژگیهای فردی و نیازهای شخصی او نیز در سمعک انتخابی تاثیر گذار است .

اگر سمعک برای یک فرد , مناسب نباشد , ممکن است باعث آسیب شنوایی شود . حتی برای یک نوع و یک میزان کم شنوایی در دو فرد ممکن است سمعکهای متفاوتی تجویز شود . سمعک باید کاملا علمی و توسط ادیولوژیست ( شنوایی شناس ) تجویز و ارائه شود .

چه کسی صلاحیت تجویز سمعک را دارد ؟

بر اساس قوانین و مجوز وزارت بهداشت در کشور ما , ادیویولوژیت ( کارشناس شنوایی شناسی ) تنها مرتجویز سمعک وارائه آن است. ادیولوژیست سیستم شنوایی فرد را بررسی میکند و درصورت نیاز به سمعک ,سمعک مناسب را برای او تجویز , قالبگیری , تنظیم و ارائه می نماید . سمعک های امروزی دیجیتال و هوشمند هستند . این سمعکها باید برای هر فرد بصورت نرم افزاری برنامه ریزی شوند. در سمعکهای جدید امکاناتی مانند مدیریت نویز و فیدبک و همچنین جهت یابی گفتار در محیطهای شلوغ  وجود دارد که برای کاربر باید توسط ادیولوژیست تنظیم شود . قالبگیری و تنظیم سمعک یک کار کاملا تخصصی است . اینکار تنها توسط ادیولوژیست و کاملا تخصصی انجام میشود و در صلاحیت افراد دیگری نیست.

امروزه ممکن است بعضی افراد سودجو از بی اطلاعی و یا سادگی برخی سوء استفاده کرده و دست به ارائه سمعک در فروشگاههای تجهیزات پزشکی بزنند که این کار ضمن غیر علمی بودن , غیر قانونی هم می باشد و چه بسا باعث آسیب شنوایی فرد می شود .

در ادامه مطلب با همه چیز درباره سمعک آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب

ما اینجا هستیم :

بابل – بین میدان کشوری و بیمارستان شهید بهشتی – مجتمع پزشکی پارس – طبقه ۶

۰۹۱۱۱۱۵۹۴۵۴ –    ۳۲۲۵۷۶۴۴(۰۱۱)

تجویز سمعک در منزل