فایده سمعک چیست؟

فایده سمعک چیست؟ سمعک چقدر مفید است ؟ ممکن است این سوال ذهن کنجکاو  یک مشتری نکته سنج را که هیچ تجربه ای از سمعک ندارد , مشغول نماید که ” فایده سمعک چیست؟ البته سوال بسیار خوبیست و ممکن است  من و همکارانم و  کسانیکه از وسایل کمک شنوایی استفاده میکنند خیلی به این نکته ظریف توجه ننکرده باشیم  و سوال عجیبی باشد ولی برای یک مصرف کننده جدید خیلی مهم است بداند فایده سمعک چیست؟ . بنابراین در این مقاله تلاش شده است به ساده ترین و بهترین شکل ممکن به این سوال جواب داده شود .

 

فایده سمعک چیست؟

سمعک بیشتر  به مغز کمک میکند تا به گوش .

تفکر  در مورد شنوایی انسان نیازمند در نظر گرفتن یک  گوش با زنجیره استخوانچه های کوچک و یک  پوسته حلزونی شکل که گوش داخلی (حلزون) در آن قرار دارد می باشد  که  به سادگی به عنوان یک میکروفون بسیار پیشرفته برای مغز عمل می کند . این میکروفون یک سیگنال را برای تفسیر به مغز میفرستد .

فایده سمعک چیست؟

در ادامه بحث اینکه فایده سمعک چیست؟ باید بدانید میزان فایده سمعک براساس نسبت ورودی سالم به مغز است. این مغز است که خود را بر اساس سیگنال ورودی (صدا ی ارسالی از گوش ) برای فهم ,  تفسیر و درک صدا هماهنگ مینماید .  هر کسی روش مخصوص به خود برای تفسیر سیگنال ورودی در مغز خود دارد .

بعنوان مثال موسییقی دانان بهتر از دیگران گامها و ارتفاع صداها را درک میکنند . به همین ترتیب افرادیکه سالها در محیطهای پر سرو صدا کار میکنند , بهتر از دیگران میتوانند در محیطهای شلوغ , سروصداها را فیلتر کرده و به حرفهای دیگران تمرکز داشته باشند.

نقش کم شنوایی حسی عصبی در پردازش مغز:

هنگامیکه کسی به شایع ترین نوع کم شنوایی که به آن کم شنوایی حسی – عصبی گفته میشود , دچار میشود , در واقع این میکروفن ( گوش ) برای انتقال صدا به مغز آسیب می بیند. و این به این معنی است که بعضی از صداها اصلا به مغز نمیرسند و برخی  دستخوش تغییرات شده و بعضی هم هنوز بطور کامل شنیده میشوند . در واقع با آسیب این میکروفون پیچیده , ازین پس همه صداها بصورت طبیعی و مطلوب شنیده نمیشوند .

سازماندهی مجدد مغز :

مغز به بهترین شکل ممکن خود را با تغییرات جدید وفق داده و بعضی از سیگنالهای نامشخص  و ضعیف و نامفهوم را حذف میکند و با کمک تجربه های شنوایی گذشته و رفتارها و علائم غیر صوتی , سعی در پردازش سیگنالهای ناقص میکند . بیاد داشته باشید که افت شنوایی به تدریج گسترش می بابد و  این تغییرات به تدریج طی سال ها اتفاق می افتد.

بنابراین کاهش شنوایی بدون درمان، بسته به نوع و شدت آن , می تواند شنوایی افراد رادر محیطهای آرام و بخصوص محیطهای شلوغ و پر سروصدا  تحت تاثیر قرار دهد.

درک گفتار سخت در محیطهای شلوغ و پر سرو صدا

کم شنوایی حسی عصبی اغلب باعث مشکل در فهم گفتار در محیطهای شلوغ میشود . افراد زیادی که این نوع کم شنوایی را دارند میتوانند صداهای بم را بهتر از صداهای زیر بشنوند چونکه در اغلب موارد ممکن است کم شنوایی حسی عصبی در فرکانسهای زیر گسترش یافته باشد و این فرکانسها نیز مسئول تمایز کلمات هستند و با اختلال شنوایی در این فرکانسها مسلما درک گفتار افراد بخصوص در محیطهای شلوغ بسیار کاهش یافته و مشکل جدی را برای افراد بوجود می آورد .

فایده سمعک چیست؟

باید بدانیم  بطور کلی اگر فرکانسهای شنوایی را به دو دسته بم و زیر تقسیم نماییم ,فرکانسهای بم مسئول شنیدن بلندی و ولوم می باشند و فرکانسهای زیر مسئول شنیدن جزییات صوتی هستند که باعث شفافیت , وضوح , تخیشص و تمایز کلمات میشوند .

بنابراین وقتی افراد,  دچار افت شنوایی حسی – عصبی بیشتر در فرکانسهای زیر هستند و در فرکانسهای بم شنوایی بهتر داشته باشند ولوم صداها و سروصداهای محیط را بیشتر میشنوند  و بخاطر آسیب در فرکانسهای زیر , آن بخش از پارامترهای صوتی و یا فرکانسهایی که باعث شفافیت و و ضوح شنیدن میشود را دریافت نمیکنند.

بنابراین مشکل درک گفتار در محیطهای شلوغ را بصورت جدی تجربه میکنند . و در واقع این افراد گمان میکنند دیگران فقط در حال حرکت دادن لبهایشان هستند . درحالیکه در اصل اینطور نیست ( حداقل در این حد که آنان فکر میکنند نیست )  .

پیچیدگی درک گفتار در نویز:

کم کم پیچیدگی پاسخ سوال سمعک چقدر مفید است مشخص میشود : وقتی کم شنوایی حسی – عصبی داشته باشید , اغلب تا زمانی که شخص به اندازه کافی نزدیک باشد و یا روبروی شما قرار گیرد در محیطها و موقعیتهای آرام و ساکت   , به راحتی می توانید حرفهای دیگران را بفهمید ،

اما شنیدن و درک گفتار در نویز، موضوع دیگری است. نویزها ( سرو صداها ) ی محیط معمولا در محدوده فرکانسهای بم هستند و آنچه که درمورد  صدا اتفاق می افتد این است که بخش بهتر شنوایی ( فرکانسهای بم )، توسط سر و صدا که عمدتا درهمین محدوده فرکانسی ( بم ) متمرکز است , غرق می شود (پوشانده میشود). این حالت در افرادی که دارای شنوایی نرمال هستند هم اتفاق می افتد . اما آنها میتوانند صداهایی با فرکانس زیر که شامل قطعات (هارمونیک) گفتار است را نیز بشنوند. بنابراین با شنوایی  طبیعی می توان شکافها را بهتر از  موارد کم شنوایی , پرکرد.

اساسا مغز شنوندگان با شنوایی طبیعی، در محیطهای شلوغ و چالش برانگیز به دلیل دریافت نشانه های گفتاری بیشتر , برای رهایی از این چالشها به این نشانه های ذخیره شده مغزی  رجوع میکند  . همچنین حتی اگر کم شنوایی هم وجود نداشته باشد , درک گفتار در نویز در افراد مختلف متفاوت است .  که به آن پردازش شنیداری می گویم و  به شدت بین افراد متفاوت است .  و بستگی به چگونگی توسعه مهارت های پردازشی آنها مانند سابقه عفونت گوش میانی در بچگی , ژنتیک , مهارتهای اکتسابی در محیط مدرسه و محیط کار و .. دارد.

در ادامه بحث برای پاسخ دقیقتر به سوال فایده سمعک چیست؟ باید بدانید سمعک چگونه کار میکند .

سمعک چگونه کار میکند ؟

سمعکها اساسا شامل یک یا دو میکروفون ، یک پردازشگر کامپیوتری با نرم افزار اختصاصی برای پردازش صدا، باتری و بلندگو هستند.

فایده سمعک چیست؟

سمعک ها صداها را قبل از اینکه وارد گوش شوند , دریافت میکنند . بر مبنای کم شنوایی و نیاز شما , سمعک توسط ادیولوژیست برنامه ریزی میشود . براساس این برنامه ریریزی انجام شده  , سمعک صدا ها را پردازش نموده و آنها را برای جبران کم شنوایی به گوش هدایت میکند . صدا  به کانال گوش شما منتقل شده ,  با صداهای دیگر که به طور طبیعی و به خوبی شنیده میشوند ، مخلوط می شود.  و  این صدای اصلاح شده از طریق گوش آسیب دیده بعنوان یک میکروفون دریافت و به مغز منتقل می شود. مغز کم کم یاد میگیرد پس از سالها کم شنوایی و عدم کارکرد صحیح  ,صدا  را دوباره پردازش (  تفسیر)  کند .

سمعک چیست ؟

تقریبا تمام سمعک ها  حتی رده های معمولی مانند رده های پیشرفته گران قیمت  قادر به بهبود شنوایی درمحیطهای آرام هستند.. تفاوت سمعکها ی ساده ی ارزان وسمعکهای پیشرفته ی گران در توانایی آنها در حذف نویز و صداهای اضافی است. بعضی ازسمعکها میتوانند قبل از انتقال صدا به گوش, منابع نویز زیاددتری راحذف کنند و برخی دیگر کمتر .

اگر دچار عفونت و ترشح گوش نیستید از سمعکهای خود همیشه , حتی در محیطهای آرام و ساکت  استفاده نمایید .

استفاده از سمعک در عفونت گوش

استفاده از سمعک را محدود به مواقعیکه احساس میکنید به آن نیاز دارید , نکنید . این کار باعث میشود که کارکرد مغزتاناصلاح شود و این مهم باعث میشود مغز افرادیکه دائما از سمعک استفاده می نمایند بهتر از آنهاییکه بعضی وقتها ازسمعک استفاده می نمایند , صداها و گفتار را پردازش نماید . بهمین خاطر سمعک قبل از اینکه برای گوش مفید باشند برای مغز مفید است . پس تا اینجا دریافتبد در پاسخ به اینکه سمعک چقدر مفید است ؟ باید گفت پرامترهای مختلفی برای میزان مفید بودن سمعک وجود دارد . مانند : کیفیت سمعک – کیفیت فعالیت مغزی – میزان کم شنوایی – تفاوتهای فردی – میزان استفاده از سمعک -شرایط محیط و ….

چگونه بفهمیم سمعک مفید است؟

پاسخ کوتاه این است که برای شما باید یک آزمون جامع شنوایی انجام شود که نه تنها توانایی شما  در شنیدن صداها در حالت آرام مشخص شود بلکه میزان  توانایی درک گفتار در نویز بررسی شود . برای اینکار علاوه بر تعیین استانه شنوایی در فرکانسهای مختلف بوسیله صدای تن خالص , میزان درک گفتار نیز با استفاده از یک سری کلمات استاندارد بررسی میشود .  .

هنگامی که شنوایی شما مورد آزمایش قرار می گیرد، ما می خواهیم با استفاده از یک آزمون ساده ، میزان آسیب در گوش داخلی را بیابیم. مهم این است که پس از آن ما با دقت نگاه میکنیم که در محیط آرام وقتی صدای همه چیز به اندازه کافی بلند است ,  شما با وجود مشکل شنوایی , چگونه  گفتار را میشنوید . و این کار میزان حداکثر درک گفتار شما را مشخص میکند .این میزان به صورت درصد مشخص میشود و به ما نشان می دهد که وقتی از سمعک استفاده میکنید , در محیط ارام چند درصد درک گفتار خواهید داشت .

صرف نظر از اینکه شما با شنوایی اصلاح شده خود چقدر قادر به شنیدن هستید , در محیطهای شلوغ درک گفتار در افراد مختلف, متفاوت , متغیر و منحصر به فرد  است.  و به چگونگی توسعه  پردازش شنوایی در مغز  در طی سالها بستگی دارد و نمیتوان تصور کرد که همه مثل هم هستند . بهمین دلیل میزان مفید بودن سمعک در افراد مختلف متفاوت است . بنابراین تفاوت پردازش در مغز افراد  یکی دیگر از پاسخهای سوال سمعک چقدر مفید است ؟ می باشد.

تست رایگان سمعک:

برای اینکه میزان مفید بودن سمعک را بفهمید میتوانید از تست رایگان سمعک بهره ببرید . دوره تست رایگان ممکن است از یک هفته تا یک ماه باشد . البته برای اطمینان دقیق  از میزان مفید بودن سمعک , تست رایگان آن آنهم در این مدت کوتاه اصلا قابل اعتماد نیست . چراکه براساس مطالب فوق , خیلی از پارامترها در کیفیت مفید بودن سمعک دخالت دارد و این پرامترها لزوم استفاده از سمعک در مدت طولانی ت

معایب تست رایگان سمعک