غربالگری شنوایی نوزادان

غربالگری شنوایی نوزادان

غربالگری شنوایی نوزادان

غربالگری شنوایی نوزادان از واجبات زندگی یک نوزاد است . کودکان  آسیب پذیرترین عضو خانواده هستند .سنین کودکی مهمترین و حساسترین سن یادگیری و آموزش می باشد.

یکی از مهمترین پیش نیازهای یادگیری , حس شنوایی است. حس شنوایی لازمه یادگیری گفتار و زبان است و طبیعی است که عدم وجود شنوایی طبیعی , آسیب گفتار را به همراه دارد و این مهم ارتباط مستقیم با میزان کم شنوایی فرد دارد .  یعنی هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشد , آسب گفتاری به مراتب بیشتر است .

مهمترین سن غربالگری شنوایی کودکان :

بهترین زمان انجام غربالگری شنوایی نوزادان در هفته اول و تا ماه اول تولد می باشد. برای کودکانیکه که به هر دلیل در دوره نوزادی و در یک ماه اول تولد,  غربالگری شنوایی انجام نشده باشد , بهتر است در هر سنی که هستند , والدین آنها در اولین فرصت که به این موضوع پی بردند , جهت غربالگری و یا کنترل سلامت شنوایی به مراکز شنوایی شناسی مراجعه نمایند .

۳ سال اول زندگی یک کودک زمان طلایی یادگیری و شکوفایی گفتار و زبان است .  این زمان مهمترین نقش را در یادگیری زبان و گفتار دارد .یادگیری گفتار و زبان از طریق شنیدن و تکرار صورت میگیرد . بنابراین وجود شنوایی طبیعی در این سنین رکن مهم سلامت گفتار و حتی   پیشرفت تحصیلی در اینده می باشد .

از هر ۱۰۰۰ نوزاد متولد شده ممکن است ۲ الی ۳ نفر آنها دچار نقص شنوایی به دلایل مختلف باشند که در این بین ازدواج فامیلی بیشترین نقش را دارد .

امروزه در جوامع پیشرفته و در حال توسعه برای جلوگیری از کم شنوایی آموزشهای زیادی را در سطح جامعه انجام می دهند .  حتی برای پیشگیری از مشکلات ناشی از کم شنوایی , غربالگری شنوایی نوزادان  را در بدو تولد نوزاد انجام می دهند که خوشبختانه در کشور ما هم چندسال است در حال اجراست .

 

غربالگری شنوایی نوزادان

پروتکل غربالگری شنوایی نوزادان :

پروتکل غربالگری شنوایی , تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی کودکان به شرح زیر است :

  • بهترین زمان غربالگری شنوایی , هفته اول و تا یک ماهگی است.

  • در صورت مشکوک به کم شنوایی , بسیار مهم است که حداکثر تا ۳ ماهگی وضعیت شنوایی کودک مشخص شده باشد .

  • حداکثر تا ۶ ماهگی برای کودکان دارای کم شنوایی اقدامات تشخیصی لازم و تکمیلی انجام شده و اقدامات درمانی و یا توانبخش لازم صورت گیرد .

  • بهتر است در ۶ ماهگی , پس از تشخیص قطعی برای کودکان دارای کم شتنوایی حسی عصبی , سمعک مناسب تجویز و ارائه شود .

اگر بر اساس پروتکل بالا عمل شود , کودک کم شنوا میتواند با استفاده به موقع از وسایل کمک شنوایی, از  گفتار مناسب و متناسب با همسالان خود برخوردار شود.تجربه ثابت کرده است والینی که هوشمندانه عمل میکنند و در صورت اثبات کم شنوایی در کودک , آن را می پذیریند و اقدامات لازم را برای جبران ضعف شنوایی با مشاوره ادیولوژیست انجام می دهند , به نتایج و موفقیت چشمگیری در توانبخشی شنوایی کودک خود دست پیدا میکنند .

اهمیت ادامه غربالگری شنوایی کودکان تا 3 سالگی:

در مورد کودکان سالم هم باید بدانیم که بخاطر شرایط حساس سن زیر ۳سال در یادگیری و کسب مهارتهای گفتاری , انجام کنترل سلامت شنوایی در این سنین در هر ۶ ماه یکبار توصیه میشود .  چرا که ممکن است عوامل مختلفی سلامت شنوایی آنها  را به مخاطره بیندازد . شایعترین انها عفونتهای گوش میانی است . این عفونتها میتواند چرکی و یا غیرچرکی که معمولا عفونتهای چرکی با التهاب و درد همراه است و ممکن است کودک دچار تب شود و یا باعث بی قراری و گریه کودک شود .

اما درعفونتهای غیر چرکی بدلیل ماهیت آن , ممکن است  درد و بی قراری و تب در پی نداشته باشد و حتی شاید گاهی وقتها با معاینه  اتوسکوپی نیز به درستی تشخیص داده نشود.  بنابراین انجام معاینات دوره ای ارزیابی شنوایی توسط ادیولوژیست بسیار کارآمد و مفید است . کودکان با سلامت شنوایی میتوانند به رشد کلامی و گفتاری برسند و این مهم در مهارتهای آموزشی نیز بسیار حائز اهمیت است .

غربالگری شنوایی کودکان

کودکان در سنین کودکی تا ۱۲ سالگی ممکن است دچار اتیت سروز ( عفونت غیر چرکی گوش میانی ) گردند و خوشبختانه از سن ۳ سالگی بدلیل ارتباطات کلامی کودک با والدین,  میشود بروز کم شنوایی را با دیدن علایم زیر حدس زد:

کودک مدام از شما میخواهد کلمات را تکرار کنید –

درخواست بلند صحبت کردن را دارد – ممکن است مدام بگوید ” ها ” “چی” ” چی گفتی ”

یا تمایل دارد برای دیدن تلویزیون نزدیک  تلویزیون بنشیند و یا صدای تلویزیون را برای بهتر شنیدن زیاد نماید .

مشاهده علائم فوق یعنی الزام  انجام ارزیابی شنوایی .