پیرگوشی چیست ؟

پیرگوشی

پیرگوشی یک نوع نقص کارکرد سلولهای مویی شنوایی در گوش داخلی است . در گوش داخلی سلولهای مویی وجود دارد که به آ« سلولهای مویی شنوایی میگویند. این سلولها دو دسته خارجی و داخلی هستند . سلولهای مویی خارجی به تقویت ارتعاشات صوتی وارده از گوش میانی به گوش داخلی کمک میکند.وقتی شنوایی بصورت طبیعی کار میکند ,سلولهای مویی داخلی این ارتعاشات تقویت شده توسط سلولهای مویی خارجی را به سیگنالهای الکتریکی – بصورت ایمپالسهای عصبی به مغز میرساند و در آنجا تبدیل به صوت میشود.

پیرگوشی چیست ؟

پیرگوشی به نوعی ازکم شنوایی اطلاق می شود که در آن سلولهای مویی شنوایی کیفیت و یا کمیت خود را از دست می دهند و باعث تغییر کمی و کیفی در شنوایی فرد میشود . این تغییرات ممکن است اوایل در فرکانسهای زیرتر رخ داده و سپس به نواحی فرکانسی پایینتر ( بم تر) گسترش پیدا کند . در مراحل اولیه ممکن است فرد و یا اطرافیانش احساس کنند او بعضی از کلمات را بد میشنود و یا اشتباه تشخیص می دهد و رفته رفته هر چقدر کم شنوایی به سمت فرکانسهای بم پیش می رود احساس کم شنوایی بیشتر شده و توجه فرد علاوه بر کاهش کیفیت گفتار  , کم کم به کم شنوایی جلب میشود . این کم شنوایی که اصطلاحا به آن پیرگوشی میگویند, ممکن است از سن  ۳۰ الی ۳۵ سالگی شروع شود و تا سالمندی گسترش یابد .

کم شنوایی چیست؟

به کاهش تدریجی و یا ناگهانی ماهیت کیفی و کمی شنوایی , کم شنوایی می گویند و یکی از شایع ترین مشکلات ارتباطی افراد مسن و کهنسالان می باشد .  حداکثر یک سوم افراد ۶۵ تا ۷۴ سال در آمریکا کم شنوایی دارند و نزدیک به نیمی از آنها افراد بالای ۷۵ سال هستند .داشتن کم شنوایی باعث  بروز مشکلاتی در  رعایت توصیه های پزشکی , پاسخ به اخطارها و آلارمهای هشدار دهنده , شنیدن صدای زنگ تلفن و در  میشود و همچنین  مانع ارتباط کلامی با خانواده و دوستان می گردد و کم کم گوشه گیری و انزوا را برای فرد کم شنوا در پی دارد .

عوامل مختلفی از جمله  شایع ترین آنها , تغییرات در گوش داخلی با افزایش سن است . اما تغییرات گوش میانی نیز یکی دیگر از علل کم شنوایی است . ممکن است تغییرات بوجود آمده در ارتباطات عصبی از گوش به مغز نیز باعث کم شنوایی در سالمندان شود و از جمله عوامل دیگر مصارف دارو و اثرات آن بر روی سیستم شنوایی در سامندان باشد .

پیشگیری از پیرگوشی  ؟

 آیا  میتوان از کم شنوایی ناشی از سن پیشگیری نمود؟ تااین زمان دانشمندان نمیدانند چگونه میشود از کم شنوایی ناشی از سن جلوگیری نمود هرچند میتوانید با اجتناب از تماس صداهای خیلی بلند و بلند  ممتد از شنوایی خود محافظت نمایید . مهم است که از منابع صوتی مخرب و آسیب زننده به شنوایی مانند موسیقی بلند , سلاحهای گرم ,ماشینهای چمن زنی , مته های بادی و دیگر منابع تولید کننده صدای بلند دور باشید .اجتناب از تولید صداهای بلند ,کاهش مدت زمان تماس با صداهای بلند ,و محافظت از گوش ها با استفاده از گوشیها و قالبهای محافظ آسان ترین کاریست که می توانید برای محافظت از شنوایی و کاهش احتمال کم شنوایی ناشی از سن می باشد.

هنگام پیرگوشی چه باید کرد؟ 

 مشکل شنوایی میتواند جدی باشد .مهمترین کاری که باید پس از مشکوک شدن به کم شنوایی انجام دهید این است که  با یک مرکز مراقبت شنوایی مشورت نمایید . افراد متخصص و حرفه ای متعددی وجود دارند که میتوانند به شما کمک نمایند از جمله : ادیولوژیست ( کارشناس شنوایی شناسی ) , مرکز تخصصی تجویز سمعک  و یا متخصص گوش , حلق و بینی  .هر کدام از اینها روشهای مختلفی برای کمک به شما در پیش می گیرند و هرکدام بخشی از اقدامات درمانی شما را تشکیل می دهند.

= به متخصص گوش و حلق وبینی  که مسول درمان بیماریهای گوش است بENT  نیز گفته میشود , تلاش میکند بفهمد چرا شما مشکل شنوایی دارید و ممکن است برحسب نیاز درمانی برای شما در نظر بگیرید و یا شما را به متخصص شنوایی شناسی ( ادیولوژیست ) ارجاع نماید .

 

= ادیولوژیست کسی است که متخصص ارزیابی و بررسی سیستم شنوایی شماست و میزان و نوع کم شنوایی را ارزایبی میکند .

 = مرکز تخصصی سمعک ( کلینیک شنوایی شناسی ) مطابق نظام بهداشتی کشور باید  توسط ادیولوژیست ( کارشناس شنوایی شناسی ) اداره شود و مسئول مشاوره , تجویز و ارائه وسایل کمک شنوایی هستند و اقدامات توانبخشی مناسب را برای شما انجام می دهند .

دوستان و خانواده میتوانند به فرد کم شنوا کمک کنند ؟

 کم شنوا و خانواده او با هم دیگر میتوانند کمک کنند تا زندگی با کم شنوایی آسان تر بگذرد . در زیر تعدادی از روشهای کمک کننده آورده شده است :

=به دوستان و خانواده خود در باره کم شنوایی خود بگویید . هرچه تعداد بیشتری از دوستان و خانواده از وضعیت شما با خبر باشند تعداد بیشتری از افراد وجود خواهن داشت تا به شما کمک کنند به کم شنوایی خود مسلط شوید .

=از آنها بخواهید تا هنگام صحبت کردن به شما نگاه کنند و همزمان از حرکات بدن و دست برای تفهیم بیشتر گفتار استفاده نمایند و اینکار کمک میکند تا شما منظور آنها را بهتر درک نمایید .

=از دیگران بخواهید مقداری بلند تر صحبت کنند اما داد نزنند . به آنهابگویید ضوررتی ندارد که با سرعت آهسته حرف بزنند بلکه فقظ کافیست شمرده صحبت کنند .

= تلویزیون و رادیو را در صورتی که به نیاز نیست خاموش نمایند .

= هنگام گفتگو با دیگران  از نویز و سروصدای محیط فاصله بگیرید چراکه شنیدن را برای شما خیلی سخت میکند . برای مثال اگر به رستوران می روید نزدیک آشپزخانه و یا استیج موسیقی ننشینید . نویز محیطی و پس زمینه شنیدن حرفهای مردم را سخت می کند .

همکاری باهم ممکن برای بهتر شنیدن ممکن است برای هرکسی کمی سخت باشد .مقداری زمان نیاز است تا یاد بگیرید به چهره افراد نگاه کنید و یا اینکه دیگران یاد بگیرند بلند تر و شمرده تر با شما صحبت کنند .به هر حال شنیدن با ارزش تر از تقلا کردن است .