محافظت از شنوایی کودکان

محافظت از شنوایی کودکان

محافظت از شنوایی کودکان

محافظت از شنوایی کودکان مهم است . همانطور که در مورد استفاده از عینک افتابی , بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه سواری , به کودکانتان یاد می دهید , استفاده از وسایل محدود کننده صدا را نیز بیاموزید .

محافظت شنوایی

نکاتی برای کمک به کودکان برای استفاده از وسایل محافظ شنوایی

قوانین مشخصی را برای استفاده از وسایل محافظ شنوایی مقرر نمایید:

به بچه هایتان بگویید برای تان مهم است در محیطهای پر سرو صدا حتی اگر شما حضور ندارید , از وسایل محافظ شنوایی استفاده نمایند . بعنوان مثال اگر بچه شما عضو یک گروه موسیقی در مدرسه  می باشد و یا از دستگاه صدادار استفاده می نماید , زمان آن است که از محافظ شنوایی استفاده نماید .

برای خرید محافظ شنوایی با آنها بروید :

د رمورد اینکه از چه نوع محافظی بهتر است با توجه به نوع نیاز شخصی استفاده نماید با آنها گفتگو نمایید . میتوانید در مورد اینکه محافظهای منحصر به فرد نیز در کلینیکهای شنوایی شناسی ساخته میشود میتوانید به آنها یادآوری نمایید .

محافظ مناسبی رابا توجه  به نیازهای روزمره بچه ها انتخاب نمایید :

مثلا اگر در ارکستر و یا گروههای موسیقی  فعالیت دارد , ایر پلاگ و یا قالبهاب محافظ فیلتر دار مناسب است . بخصوص قالبهاب فیلتردار که در عین حال که موجب کاهش بلندی صدا میشود همزمان مجرای گوش باز بوده و تهویه نیز انجام میشود و حتی مصرف کننده به راحتی می تواند با دیگران مکالمه داشته باشد .

مطمئن باشید محافظ شنوایی به راحتی در دسترس باشد و هر زمان که مورد نیاز است کودک به اسانی از آن استفاده نماید :

محافظ شنوایی برای استفاده است و نباید آنرا در جایی گذاشت و استفاده نکرد چراکه باید همیشه در دسترس و مورد استفاده قرار گیرد .

چه موقع باید  از محافظ شنوایی استفاده کرد؟

محافظ شنوایی ها , سطح ( اندازه) صدا را کاهش می دهند . آنها همه ی نویز( سروصدا) را ازبین نمی برند بلکه آنرا آهسته تر نموده و آرام تر به گوش می رسند . هرچه صدا بلندتر باشد آسیب شنوایی بیشتر خواهد بود . هنگامیکه با صدای بلند و یا ممتد در تماس هستید باید خودتان و بچه هایتان از محافظ شنوایی استفاده نمایید .

بعنوان مثال بچه هایتان باید در موارد زیر از محافظ شنوایی استفاده نمایند .

در استادیومها, ورزشگاهها , پارکهای سرگرمی و تفریحی, ئاتر, تالار

و دیگر مکانهای هنری

در مسابقات اتومبیلرانی, برنامه های ورزشی, و کنسرتهای موسیقی ( از هر نوع ) شامل سمفونیک یا راک .

هنگام سوارشدن خوروی برفی , ترنها و تراکتور مزرعه .

شرکت در ورزشهای تیراندازی :

صدای شلیک یک تفنگ به اندازه صدای برخاستن یک جت از زمین می باشد و صدا در این حد , خیلی سریع میتواند باعث کم شنوایی دائمی در بچه ها شود . برای این منظور محافظ شنوایی باید دارای استانداردهای لازم برای کاهش صدای شلیک باشد .

انواع محافظ شنوایی:

مقدار کاهش صدا توسط یک محافظ به میزان رتیه کاهش نویز ان بستگی دارد که به آن  NRR Noise Reduction Rating)))  میگویند . هرچه میزان NRR  بیشتر باشد میزان محدودکنندگی صدا در آن

بیشتر است.

در حال حاضر خیلی از کمپانی ها برای استفاده کودکان سایزهای مختلفی از محافظها را تولید می کنند . برای پیدا کردن لیست کمپانی ها کافیست hearing protectors for children را در اینترنت جستجو نمایید . ممکن است داروخانه ها و ابزار فروشی ها بعضی از محافظها را داشته باشند .

Earplugs ایرپلاگ برای محافظت از شنوایی کودکان:

ایرپلاگ از پلاستیک سخت و یا فوم نرم درست شده است که مستقیما در کانال گوش قرار می گیرد . آنها خیلی ارزانتر از گوشی محافظ بوده و به دو صورت یکبار مصرف و یا چند بار مصرف میتواند باشد . ایرپلاگها به راحتی در جیب یا یا کیف قابل حمل می باشد و حتی بعضی از آنها دارای بند هستند که دور گردن قرار گرفته تا نیفتد و گم نشود .

محافظت از شنوایی کودکان

این محافظ پیش ساخته از پلاستیک, لاستیک و یا سیلیکون و به شکل بستنی قیفی می باشد .در اندازه های مختلف به فروش می رسد و کودکان نیاز به سایز کوچکتر دارند.

Earmuffs گوشی محافظ برای محافظت از شنوایی کودکان:

گوشی های محافظ معمولا مانند هدفونهای بی سیم به نظر می رسند .قسمتی که کاملا روی گوش قرار میگیرد برای اطمینان از پوشش کامل و درست روی گوش ,  از آب و یا فوم تشکیل شده است . گوشی های محافظ خیلی بیشتر از ایرپلاگ قیمت دارند .

محافظت از شنوایی کودکانبرای بچه ها استفاده از گوشی محافظ راحت تر است و به درستی میتوانند روی گوش قرار دهند . همچنین نگران گم شدن و جا ماندن در کشو نخواهید بود .حتی اگر گوشی محافظ میخرید بهتر است تعدادی ایرپلاگ زاپاس نیز با خود داشته باشید .

قالب ضد صوت :

قالبهای ضد صوت شاید بهترین نوع محافظ باشد . این نوع قالبها از پیش آماده نیستند بلکه برای تهیه آن ,   توسط ادیولوژیست از گوش فرد قالبگیری شده و سپس ساخته میشوند. به دوصورت با فیلتر و بدون فیلتر می باشد . نمونه فیلتر دار آن بسیار مناسب تر و بهتر است زیرا علاوه بر کاهش صدای بلند , در عین حال باعث تهویه مجرای گوش و مانع عرق کردن داخل مجرا میشود . تعریق مجرا در کارگران و یا بچه ها ممکن است گاهی وقتها باعث عفونت و یا قارچی شدن گوش خارجی شود .همچنین مصرف کننده در حین استفاده از این قالبهای محافظ فیلتردار میتواند به راحتی با دیگران ارتباط کلامی داشته باشد .

این  قالبها مزیتهایی نسبت به ایرپلاگ و گوشی محافظ دارند چرا که نه مثل ایرپلاگ از پیش ساخته است که برای گوش نامناسب باشد و نه مثل گوشی محافظ بزرگ و قابل رویت می باشد  . برخلاف دونوع محافظ ایرپلاگ و گوشی محافظ , قالب فیلتردار , مجرای گوش را کاملا مسدود نکرده و استفاده از آن بسیار راحت بوده و قابل شستشو نیز می باشد  .

یادآوری میشود قالبهاب ضد صوت را میتوانید از همه مراکز شنوایی شناسی در سراسر کشور تهیه نمایید .

وقتی که محافظ شنوایی ندارید:

در مواقعی که وسایل محافظ شنوایی در دست نباشد , میتواند دستانتان را روی گوشتان بگیرید و یا ولوم صدا را کم نمایید و یا از محیط پرسروصدا دور شوید

با آموزش به بچه ها در باره محافظت از شنوایی و اینکه چه موقع باید اینکار را انجام دهند میتوانید آنها را برای تصمیم گیری هوشمندانه جهت محافظت از شنوایی در حال وآینده , قادر سازید .

10 نکته مهم محافت از شنوایی کودکان :

باور کنید یا نکنید تحقیقات نشان می دهد کودکان در سنین قبل از نوجوانی به والدینشان گوش می دهند و از رفتارهای آنها الگو پذیری می کنند . این نکات را برای کمک به حفاظت شنوایی بچه ها در طول زندگی , بکار ببرید:

. همراه با بچه هایتان در مورد کم شنوایی ناشی از سروصدا یاد بگیرید . به بچه ها در باره آسیب شنوایی ناشی از نویز آموزش دهید .باعث شگفتی  شما و بچه هایتان میشود اگر بدانید صداهای خیلی بلند در بعضی از جشنهای رایج , باعث آسیب شنوایی و یا زنگ زدن در گوش که به ان وزوز گوش میگویند می شود .

بعضی از موزیسین های راک و هیپ هاپ , طرفدارانشان را تشویق می کنند تابرای جلوگیری از کم شنوایی و یا وزوز گوش , از وسایل محافظ شنوایی استفاده نمایند و یا ولوم را کم کنند .

۱- صداهایی را که خیلی بلند هستند بعنوان مثال اژیر آمبولانس یا اتش نشانی را  به بچه ها بشناسانید . میتوانید از صدا سنج تعا ملی برای صحبت کردن در مورد سطح صداهای نویز استفاده نمایید .
۲- میتوانید برای گوشی هوشمند خود یک اپلیکیشن صدا سنج دانلود نمایید . از دانستن سطح سروصدای محیطهای عمومی نظیر رستورانها و سالنهای اجرا شگفت زده میشوید . با استفاده از اپلیکیشن , بچه ها از زیاد بودن صدای نویز در جاهاییکه نویز وجود دارد و اینکه چه وقت و کجا باید از محافظ شنوایی استفاده نمایند , مطمئن میشوند . هرصدای بالای ۸۵ دسی بل شنوایی شما را به مخاطره می اندازد .
۳- کودکانتان را تشویق نمایید تا بازیهایی مانند  crossword puzzle  و   Your Noise Knowledge  را برای اینکه بدانند چرا باید سروصدا را برای محافظت از شنوایی شان کم کنند , امتحان نمایند .
۴- از آنها خواهش نمایید تا سطح ولوم وسایل صوتی را کم نمایند .
۵- اگر شما میتوانید صدای موسیقی را از هدفون و یا هندزفری بچه تان بشنوید , این بدان معنی است که صدای ان خیلی بلند است . در خیلی از موارد نیز میتوانید  حداکثر ولوم وسایل صوتی بچه را در سطح امن تنظیم نمایید .

 

۶-خودتان هم ولوم صداها را پایین نگهدارید و در صورت لزوم از محافظ شنوایی استفاده نمایید تا بچه ها از شما یادبگیرند چراکه شما هنوز بهترین الگو برای انها هستید .
۷- از هر فرصت به دست آمده  برای توضیح اینکه صداهای بلند میتواند به شنوایی آسیب بزند با بچه صحبت نمایید . بعنوان مثال وقتی که در کنسرت هستید و یا به خارج شهر میروید و یا در بازار می گردید .
۸- وقتی که از صدایی مانند یک آهنگ خوب و یا صدای آواز پرنده لذت می برید , به بچه تان بگویید که چقدر از این موهبت خدادادی شنوایی سالم , خوشحال هستید و خدا را شاکرید.
۹- اجازه دهید بچه هایتان بدانند که چقدر از بابت محافظت از شنوایی شان و دقت در حفظ سلامت آن , از آنها راضی و سپاسگزارید .
۱۰- وقتی برای چکاب سالانه بچه تان را نزد پزشک می برید یادتان نرود حتما به ادیولوژیست جهت انجام تست شنوایی مراجعه نمایید چراکه ممکن است دور از چشم شما و ناخواسته اتفاقی برای شنوایی او پیش آمده باشد که نشانه های ظاهری ( علائم بالینی ) در پی نداشته باشد.