مینیر چیست ؟

بیماری مینیر چیست؟

بیماری مینیر یک ناهنجاری در گوش داخلی است که باعث سرگیجه, وزوزگوش , کم شنوایی و احساس پری در گوش میشود . معمولا در یک گوش اتفاق می افتد حمله های مینیر ممکن است ناگهانی و یا بعد از احساس پری درگوش و یا وزوز گوش اتفاق بیفتد .بعضی از افراد دچارمینیر ممکن است فقط یک حمله را در یک مدت طولانی تجربه کنند و برخی هم در طول روز به دفعات حمله را تجربه کنند و یا روزهای زیادی حمله را داشته باشند .بعضی از افراد مینیری بطور مفرط سرگیجه دارند بطوریکه تعادلشان را ازدست می دهند و می افتند . این بخش از حمله بنام حمله های سقوطی معروف است.

بیماری مینیر در هر سنی میتواند ظاهر شود اما ظاهرا شیوع آن در سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سال اتفاق می افتد. موسسه ملی ناشوایی و دیگر بیماریهای ارتیاطی در آمریکا  تخمین میزند که حداکثر ۶۱۵۰۰۰ نفر در آمریکا , دارای مینیر تشخیص داده شده اند و سالانه ۴۵۵۰۰  به آنها اضافه میشوند.

چه چیزی باعث بروز نشانه های مینیر میشود ؟

بیماری مینیر چیست ؟

علائم بیماری مینیر بوسیله ساختمان پر از مایع منطقه ای از گوش داخلی بنام لابیرنت اتاق می افتد . لابرینت محتوی ارگان شنوایی ( حلزون )  و تعادل ( سه مجرای نیمدایره ای  ,ساکول و اتریکول ) می باشد .

لابیرنت دارای دو بخش استخوانی و غشایی می باشد . لابیرنت غشایی پر از مایعی بنام آندولنف است که در هنگام حرکت بدن باعث تحریک گیرنده های حسی تعادل میشود  و سپس گیرنده ها , سیگنالها ی مربوط به وضعیت و حرکت بدن را  به مغز مخابره میکنند  . در حلزون , این مایعات کار شان پاسخ به ارتعاشات صوتی است  که  سلولهای حسی مسول هدایت سگینال به مغز را تحریک میکنند .

مایع آندولنف در لابیرنت غشایی , در ایجاد تعادل طبیعی  و ارتیاط سیگنالهای شنوایی بین گوش داخلی و مغز نقش دارد و تغییرات در این مایعات که باعث وضعیت غیرطبیعی شود , باعث سرگیجه و دیگر نشانه های بیماری مینیر میشود .

علت بیماری ؟

تئوریهای زیادی در باره علت مینیر وجود دارد اما پاسخهای روشنی در دسترس نیست  . بعضی از از تحقیقات بر این باورند که مینیر نتیجه تنگی عروق خونی  شبیه آنچه که در سردردهای میگرنی اتفاق می افتد , می باشد . برخی هم فکر میکنند مینیر پیامد یک عفونت ویروسی , آلرژی و یا عوارض  خود ایمنی  بدن است . بدلیل وجود نشانهایی از زمینه فامیلی در بروز مینیر , همچنین مینیر می تواند نتیجه تغییرات ژنتیکی باشد که باعث غیرطبیعی شدن حجم و یا بهم خوردن قواعد طبیعی مایع  آندولنف میشود.

تشخیص ؟

هرجند که تست و یا یک علامت واضح برای تشخیص منیر وجود ندارد اما غالبا مینیر توسط متخصص ENT تشخیص داده شده و درمان میشود . تشخیص , به تاریخچه پزشکی و یا وجود موارد زیر بستگی دارد :

= ۲ یا چند مرحله از سرگیجه واقعی (Vertigo) حداقل هر ۲۰ دقیقه

=کم شنوایی موقت

=احساس پری در گوش

پزشکان برای تصدیق کم شنوایی ناشی از مینیر , از ادیولوژیست کمک می گیرند  و ادیولوژیست با استفاده ازتجهیزات شنوایی شناسی و انجام  ارزیابی های شنوایی شناسی , به پزشکان در تشخیص مینیر کمک میکند .  همچنین ممکن است درخواست MRI  و CT مغز نیز انجام شود.  نماید .

 درمان مینیر ؟

بیماری مینیر

بیماری مینیر هنوز درمان قطعی ندارداما پزشک تان ممکن است بعضی از روشهای درمانی زیر را برای کمک به شما جهت غلبه بر آن , درنظر بگیرد :

= تجویز دارو :

شایع ترین نشانه  بیماری مینیر , سرگیجه می باشد .تجویز داروهایی مانند      glycopyrrolate, diazepam,  meclizine   و lorazepam میتواند به کاهش سرگیجه غیرواقعی (Dizziness) و کوتاه کردن حملات کمک کند .

= محدود کردن نمک :

محدود کردن نمک در رژیم غذایی به بعضی از افراد منیری کمک می کند سرگیجه  را با کاهش  مقدار مایع جذبی بدن که باعث کاهش حجم و فشار مایع در گوش داخلی میشود , کنترل کنند .

= رژیم غذایی و تغییرات رفتاری ( تغییر سبک زندگی )

بعضی از افراد ادعا می کنند که کافئین , شکلات و الکل علائم مینیر را بدتر میکند و  محدود کردن و پرهیز از آن در رژیم غذایی , باعث کاهش علائم میشود . ترک سیگار در افراد سیگاری همچنین به کاهش علائم مینیر کمک میکند .

= ادراک درمانی :

ادراک درمانی یک نوع درمان کلامی است که به فرد کمک میکند تا یادبگیرد چگونه تجربیات زندگی را درک نماید و واکنش نشان دهد .بعضی از مردم متوجه شدند  ادراک درمانی به انها کمک میکند بهتر از  عهده تجربیات دور بر شان  و اتفاقات غیر منتظره که باعث حملات میشود بر امده و امکان حملات در آینده را کاهش دهند .

= تزریق :

تزریق جنتامایسین به داخل گوش میانی میتواند سرگیجه واقعی (vertigo)  را کنترل کند   اما بطور  قابل توجهی جنتامایسین میتواند با تاثیر بر سلولهای مویی شنوایی , باعث کم شنوایی شود .

= فشار درمانی:

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا دستگاهی را برای بیماری مینیر تایید کرد که در داخل گوش خارجی قرار گرفته و پالسهای متناوب فشار را به گوش میانی می فرستد .به نظر میرسد این پالسهای فشار روی مایع آندولنف تاثیر گذاشته و از وقوع سرگیجه dizziness پیشگیری میکند .

= جراحی :

جراحی زمانی در نظر گرفته میشود که سایر روشهای درمانی برای کاهش سرگیجه dizziness ثمر بخش نبوده باشد . بعضی از روشهای جراحی برای کم کردن فشار کیسه آندولنف انجام میشود . روش دیگر عمل جراحی برای قطع عصب دهلیزی استفاده میشود که البته این روش کمتر استفاده میشود .

= درمان چایگزین  : 

اگرچه دانشمندان بر روی استفاده از تعدادی درمانهای دارویی جایگزین در بیماری مینیر مطالعه کردند , هنوز مدرکی در دست نیست که اثر بخشی بعضی از درمانها مانند  طب سوزنی , و فرآورده های گیاهیمانند چهل سکه , اسید نیکوتینیک  یا ریشه زنجفیل را نشان دهد . اگر از درمانهای جایگزین استفاده میکنید , مطمئن باشید با در جریان گذاشتن پزشک خود , گاهی اوقات  آنها میتوانند اثر بخشی و ایمنی داروهای سنتی را مناسب تر نمایند .