مهمترین دلایل استفاده از دو سمعک

دلایل استفاده از دو سمعک

مهمترین دلایل استفاده از دو سمعک چیست ؟ چرا باید از ۲ سمعک استفاده کرد؟  اگر آمادگی مواجه شدن با کم شنوایی غیر قابل درمان داشته باشید ممکن است یکبار یا برای همیشه سوالات زیادی ذهنتان را  در مورد روند استفاده ازسمعک مشغول کند . یکی از پرطرفدار ترین سؤالاتی که در بهبود کم شنوایی  مطرح می شود این است که آیا دو سمعک بهتر از یک سمعک هستند. پاسخ کوتاه اینست که : “بله”.

سیستم شنوایی ما از دو گوش، اعصاب گوش و مغز  تشکیل شده است و همه این اعضا با هم کار می کنند تا با کمترین توجه  به سر و صدای پس زمینه , صداها را برای شنیدن ما پردازش و کلمات و   گفتار را قابل درک نمایند . استفاده از دو سمعک که به آن سمعک دوگوشی گفته میشود   حس بصری را به وجود می آورد.

دو لنز اصلاح کننده در عینک های مطالعه بهتر از عینک تک لنز  است. دو کفش بهتر از یک کفش است. بطور طبیعی ما برای شنیدن با دو گوش خلق شده ایم و اگر کم شنوایی دوطرفه وجود داشته باشد به نظر میرسد برای رسیدن به شنوایی طبیعی باید از هر دو گوش صداها را بشنوید   .

نتایج تحقیقات در استفاده دو سمعک همزمان :

ده ها سال است که تحقیق در زمینه علم شنوایی ، از ایده رایج  استفاده از دو سمعک پشتیبانی کرده است. در اینجا چند دلیل قانع کننده برای استفاده از دو سمعک بجای یک سمعک آورده شده است :

تحریک پذیری عصبی 

شما احتمالا می دانید یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامتی و نگهداری سالم  بدن در شرایط ایده ال  این است که از آن استفاده کنید , بدین معنی که به طور منظم ورزش کنید، از پله ها به جای آسانسور استفاده کنید و این کارها  را  مدام انجام دهید. و برعکس هنگامی که ما حرکت نمی کنیم و از عضلات مان استفاده نمی کنیم، آنها ضعیف شده  و حتی می توانند در طول زمان از بین بروند.

اگرچه گوشهای شما عضلات نیستند، محروم کردن آنها از صدا می تواند راه های عصبی شنوایی و مراکز مرتبط در مغز را در پردازش صدا ی اطراف, درک گفتار، به ویژه در نویز حتی اگر صدا به اندازه کافی بلند باشد دچار مشکل کرده و کمترین پاسخ دهی را داشته باشد و شنیدن آن را سخت تر  کند  . متخصصان مراقبت از سلامت شنوایی این حالت را محرومیت شنوایی می نامند .

نتیجه یک تحقیق :

استفاده از دو سمعک به این معنی است که هر گوش  , تحریک های صوتی مورد نیاز خود را برای حفظ  حداکثر عملکرد خود دریافت نماید . یک مطالعه منتشر شده در مجله آکادمی شنوایی آمریکا در مورد توانایی های شناخت کلمه ادر فرادی که دارای یک سمعک در مقابل افرادیکه دو سمعک داشتند نشان می دهد محققان دریافتند که تعداد قابل توجهی از افراد مورد مطالعه که فقط یک سمعک داشتند در مقایسه با آنهاییکه از دو سمعک استفاده می کردند بطور قابل توجهی در شناسایی  کلمات مشکل داشته اند .

شفافیت شیشه ای صدا

هنگام کم شنوایی , یکی از بزرگترین دلایل استفاده از سمعک , نشنیدن صداهای معمولی  اطرافتان است و اگر هم قادر به شنیدن آن باشید , برایتان شفاف و واضح نیست . این یعنی شما در شنیدن چیزهایی که دیگران میگویند به خصوص اگر با یک نویز پس زمینه هم همراه باشد , مشکل دارید  . درک و فهم گفتار اساس یک ارتیاط خوب است و هیچ دلیلی مهم تر از آن برای پیگیری درمان کم شنوایی وجود ندارد .

دلایل استفاده از دو سمعک:

تحقیقات نشان می دهد استفاده از دو سمعک برای شفافیت صداها واقغا آنها را برای دریافت و فهم  بهتر صداها یاری کرده و باعث شفافیت و و ضوح بهتر صداها و گفتار میشود . مطالعه نشان می دهد در افرادیکه سمعک دو گوشی استفاده میکنند , کیفیت صدا , شفافیت و امتیاز تست درک گفتار , افزایش چشم گیری داشته است .

تقویت بیشتر :

استفاده از ۲ سمعک باعث جمع بندی دو طرفه میشود . با توجه به دایره المعارف گوش و حلق و بینی ، جراحی سر و گردن ، جمع بندی  دوطرفه  یعنی  درک یک شنونده از میزان شدت (حجم) صدا  همزمان از هر دو گوش با یک محرک  صوتی و در یک زمان در مقایسه با  شنیدن محرک در یک گوش به تنهایی . این پدیده با عث افزایش توانایی  تشخیص فرکانسها و بهبود گفتار  در محیط پر سرو صدا و   ساکت  میشود .

افزایش در حجم صدا با استفاده از  دو سمعک به این معنی است که شما قادر خواهید بود صداها را بلند تر و بهتر و با هزینه کمتر بشنوید  . هر دو سمعک شما در مقایسه با یک سمعک به تنهایی , برای افزایش صدا , مصرف انرژی کمتری می طلبد و این می تواند به افزایش عمر مصرف  باتری های سمعک  کمک کند و حتی افزایش حجم صدا با دو سمعک باعث میشود از سمعکهای کوچکتر و با قدرت کمتری در مقایسه با یک سمعک استفاده نمایید .

بهبود جهت یابی :

جهت یابی و یا دانستن اینکه صدا از کدام سمت می آید , چیزیست که در مردم با شنوایی طبیعی وجود دارد و این امر را ما از کودکی یاد گرفتیم تا سرمان را به سمت منبع صوتی برگردانیم . نه تنها کشف منبع صوتی و برگشتن به سمت آن در زندگی روزمره برای ما مفید است بلکه یکی از راههای حفظ ایمنی است . شنوایی یک طرفه و یا استفاده از یک سمعک متاسفانه باعث اختلال در جهت یابی درست , میشود .

وقتی شنوایی یکسان در دو گوش وجود داشته باشد ما قادربه جهت یابی درست  منابع صوتی هستیم .دانستن اینکه آزیر یکآمبولانس از کدام جهت شنیده میشود ب عث میشود تا شما ماشینتان را در جای مناسب متوقف نمایید تا آمبولانس بتواند سریع رد شود و یا اگر در پیاده رو قدم میزنید و یا در خیابان رانندگی میکنید باعث میشود با تشخیص درست جهت آمدن  وسایل نقلیه , با آنها تصادف نکنید .

دو گوش ما با ظرافت خاصی با هم کار میکنند تا جهت یابی را برای ما آسان نمایند و کسانیکه کم شنوایی یک طرفه دارند در این مورد ( جهت یابی ) دچار مشکل هستند . برای بهبود جهت یابی اولین چیز داشتن شنوایی طبیعی در هردو گوش و یا استفاده از ۲ سمعک همزمان ( در افراد دارای کم شنوایی دوطرفه ) می باشد .

رضایتمندی  :

اگر دلایل بالا برای استفاده از دو سمعک برایتان کافی نیست , متخصصین شنوایی به خوبی میدانند و تجربه کردند که بیماران انها وقتی از دو سمعک استفاده میکنند در مقایسه با افرادیکه از یک سمعک استفاده میکنند ,  از شنوایی و رضایت بالاتری برخوردار هستند و به این موضوع اقرار میکنند  .

اگر شما نمیتوانید با این دلایل برای استفاده از ۲ سمعک قانع شوید , فقط کافیست با تماس بگیرید و آن را در کلینیک ما بصورت آزمایشی  تست و تجربه نمایید  . فقط کافیست برای هماهنگی با ما تماس بگیرید  .

۰۹۱۱۱۱۵۹۴۵۴