سمعک بی سیم wireless

سمعک بی سیم

سمعک بی سیم – وایرلس:

در دنیای امروز ما هر روز از سمعک بی سیم  مانند هر  وسایل ارتباطی مختلفی مانند موبایل ، تبلت و دیگر وسایل بی سیم , برای ارتباط بهتر با خانواده ، دوستان و محیط کار  استفاده می کنیم .

سمعکهای بی سیم

این وسایل سیگنالهایی را دریافت می کنند که  از طریق هوا و بدون سیم در حال انتشار هستند . این تکنولوژی خیلی چیزها را در زندگی ما تغییر داده و سمعکها نیز از آن مثتثنی نیستند .

سمعکهای بی سیم

 

پردازش دو گوشی – کیفیت صدا:

تکنولوژی سمعک های بی سیم ( وایرلس )  کمک میکند دو سمعک همزمان در عین حال که دو دستگاه مجزا هستند , با هم بعنوان یک سیستم ارتباطی در ارتباط باشند . صداهای دریافتی در هر دو سمعک به اشتراک گذاشته شده و بر اساس اطلاعات ترکیبی , تصمصیم می گیرند که چه نوع پردازشی را انجام دهند . مثلا اگر یک سمعک به یک سمت فوکوس نماید , سمعک دیگر نیز همزمان همان کار را انجام می دهد . سرعت انتقال اطلاعات در سمعک های وایرلس در مدت یک نانو ثانیه یعنی خیلی سریعتر از زمان دریافت آن توسط مغز انسان است .  همه این تنظیمات طوری انجام میشود که مصرف کنند تاخیری را حس نمیکند. پردازش صدا در دو سمعک برای بهبود کیفیت  شنوایی یک دست و هماهنگ انجام میشود.

به این نوع ارتباط دو سمعک پردازش دو گوشی می گویند .

سمعکهای بی سیم

***سمعکهای بی سیم , مصرف کنندگان را دوباره با دنیای صوتی بیرون آشتی داده اند و همچنین انتقال بی سیم اطلاعات صوتی بین دو سمعک , هر روز موجب کیفیت بهتر صداها , توسعه جهت یابی , راحتی و ارتباط گسترده تر و سودمندی بیشتر برای مصرف کنندگان  میشود.

جهت یابی در سمعک وایرلس :

خلقت ما با دو گوش حکمتی دارد. در شنوایی دوگوشی , ما به سرعت , جهت منبع صدا را تشخیص می دهیم و این مهم توسط مغز ودراثر تجزیه و تحلیل اختلاف شدت و زمان رسیدن صدا به سر حاصل میشود.  جهت یابی یکی از دلایل استفاده از دوسمعک برای افراد دارای کم شنوایی دوطرفه است.

سمعکهای بی سیم

سمعکهای معمولی در هر گوش بطور مجزا , صداهای دریافتی را پردازش می کنند  , این موضوع دریافت و تشخیص جزییات صوتی را برای مصرف کننده سمعک دشوار می کند و تفاوتهای مربوط به شدت و زمان رسیدن صدا به درستی دریافت نمی گردد. در سمعکهای وایرلس ( بی سیم ) هردو سمعک با هم در ارتباط هستند و تفاوت شدت و زمان صداهای دریافتی توسط میکروفنهای دو سمعک همزمان با هم پردازش شده  و برآیند آنها باعث جهت یابی طبیعی مانند آنچه که در گوش واقعی اتفاق می افتد , میشود .

راحتی در سمعک وایرلس :

قابلیت وایرلس  در سمعکهای بی سیم  باعث افزایش راحتی شنیدن در سمعکها میشود.  برخی از سمعکها طوری طراحی شده اند که وقتی مصرف کننده از کلید تغییر برنامه و یا ولوم در یک سمعک استفاده میکند , تغییرات بصورت اتوماتیک در سمعک طرف دیگر اعمال میشود .  یکی دیگر از قابلیتها در این سمعکها ,  حذف بعضی از کلیدهای غیر ضروری  و کاهش سایز سمعک و یا کاهش زمان صرف شده برای اعمال تغییرات, به نصف , میشود .مثلا میشود در یک سمعک از ولوم کنترل و در سمعک دیگر از کلید برنامه استفاده کرد که در این صورت فقط کافیست هر یک از این کلیدهای روی سمعک را  برای نیاز شخصی تغییر دهیم تا تغییرات دلخواه را در هر دو سمعک همزمان داشته باشیم.

سمعکهای بی سیم

اتصال سمعک وایرلس به سایر منابع بی سیم:

سمعکهای وایرلس اغلب امکان ارتباط بی سیم با سایر تجهیزات بی سیم خارجی را دارند. تکنولوژیهای متنوعی برای این امر وجود دارند که معروفترین آنها : میدان الکترومغناطیسی , fm و بلوتوث می باشند.

میدان الکترومغناطیسی :

در روش میدان الکترومغناطیسی ,در یک  سطح محدود ,  امواج الکترومغناطیسی توسط آنتن کوچکی بنام تله کویل که در داخل سمعک قرار دارد ,  دریافت میشوند. با پیشرفت سمعکهای وایرلس , تله کویل در این سمعکهاسودمندتر و کارآمدتر شده اند. تله کویل در این سمعکها میتوانند توانایی دریافت سیگنال تلفن از یک سمعک و انتقال آن به سمعک طرف مقابل را داشته باشند.  این امکان نه تنها به مصرف کننده کمک میکند تا صدای تماس گیرنده را از هر دو سمعک بشنود بلکه بصورت چشمگیری نویز مزاحم محیط را کاهش می دهد.

میدان مغناطیسی میتواند در سطح وسیعتری و در محدوده یک اتاق نیز نصب شود که اصطلاحا به آن حلقه القایی محیطی می گویند.  هر کسی که سمعک تله کویل دار دارد , وقتی در این محیط قرار گیرد, با روشن کردن گیرنده تله کویل سمعک خود , صدای منتشر شده در این محیط القایی را از طریق سمعک به راحتی میشنود.  خیلی از مکانهای عمومی در کشورهای خارجی مانند آمفی تئاتر ها و سینماها به تکنولوژی حلقه القایی محیطی مجهز می باشند تا افراد دارای سمعک , صدای پخش شده در این محیطها را به راحتی بشنوند. معمولا هدفونهایی نیز برای استفاده افراد کم شنوا فاقد سمعک , وجود دارد.

اف ام FM :

سیستمهای مرسوم اف ام , متشکل از یک فرستنده (میکروفن ) که همراه مصرف کننده و یا در کنار گوینده قرار می گیرد و یک رسیور که به سمعک وصل میشود, می باشد.

در سمعک های بی سیم , رسیور یا گیرنده سمعک در پردازشگر سمعک جاسازی شده است و دیگر نیازی به یک رسیور خارجی نیست. سمعکهای وایرلس( بی سیم )  رسیور ( گیرنده )  سرخود , راحتی و آسایش زیادی را برای مصرف کننده بهمراه دارد.

 

میکروفن سیستم  fm ممکن است توسط مصرف کننده , به جلسات کاری , محیط بیرون برای صرف شام خانوادگی و یا سالنهای سخنرانی برده شود .این فرستنده میتواند بعنوان یک میکروفن کمکی جانبی و اضافی , توانایی شنیدن در محیطهای پیچیده شنیداری را بطور وسیعی برای مصرف کننده افزایش دهد.

وجود سیستمهای fm  در کلاسهای درس بچه های کم شنوا ضروریست. در این کلاسها میکروفن به گردن معلم آویخته شده و در حالیکه درحال قدم زدن در کلاس می باشد , صدای او به راحتی از طریق سمعک به گوش بچه های کم شنوای حاضر در کلاس میرسد.

سمعکهای بی سیم

بلوتوث :

انصافا بلوتوث یکی از جدیدترین تکتولوژی ارتباطی است که از راههای مختلف پتانسیل ترکیب با سمعک را دارد.  بیشتر سمعکهای بی سیم موجود در بازار , با استفاده از یک رابط , به وسایل دارای بلوتوث متصل میشوند. این رابطها ,  سیگنال بلوتوث را به سیگنال قابل دریافت توسط گیرنده اف ام یا تله کویل موجود در سمعک تبدیل میکنند.  بطور مثال : سمعک بی سیم شما به یک رابط بی سیم که با موبایل شما از طریق بلوتوث در ارتباط است , متصل می باشد و هنگامیکه کسی با شما تماس میگیرد , این رابط صدای تماس گیرنده را مستقیما و بصورت بی سیم  از موبایل به سمعک شما منتقل میکند.

سمعکهای بی سیم

در سال ۲۰۱۴, سمعکهای مجهز به بلوتوث جدیدی معرفی شدند که میتوانند بدون وجود رابط , مستقیما به آیفونهای جدید کمپانی اپل متصل شوند . این اتفاق , تازه در اول راه خود می باشد و در آینده امکان اتصال مستقیم سمعک به دیگر وسایل بلوتوثی نیز محقق خواهد شد هرچند در حال حاضر بصورت محدود , در مورد بعضی از گوشیهای دیگر برندها نیز این امکان بوجود آمده است.

سمعکهای بی سیم