استفاده از سمعک در عفونت گوش

استفاده از سمعک در عفونت گوش

استفاده از سمعک در عفونت گوش :

استفاده از سمعک در عفونت گوش : تصویر زیر نمای کلی گوش انسان است  .

استفاده از سمعک در عفونت گوش :

گوش خارجی یا کانال یا مجرای گوش از یک طرف به بیرون (هوا ) و از طرف داخل به پرده صماخ منتهی میشود .پرده صماخ یک پرده نازک است که از سه لایه به هم چسبیده تشکیل شده است . لایه اول از جنس پوست مجرای گوش و لایه وسطی داای حالت ارتجاعی بوده و در انتهای داخلی لایه ای از جنس مخاط گوش میانی است . در اثر ورود صدا به گوش  , پرده صماخ مرتعش شده و از طریق استخوانچه های گوش میانی باعث انتقال صدا به گوش داخلی میشود .در ضمن این پرده نقش محافظ در مقابل ورود آب , آلودگی و اجسام و غیره  به داخل گوش را نیز دارد .

پشت پرده گوش یک فضای کوچکی وجود دارد که پر از هواست و به آن گوش میانی میگویند . در غالب افراد پرده گوش سالم است ولی در بعضی ها ممکن است دچار آسیب و یا پارگی شده باشد و آب , آلودگیها و  سایر مواد به داخل گوش میانی منتقل شود و باعث عفونت و ترشح گوش میانی گردد.

پارگی پرده گوش حتی بدون استفاده از سمعک هم باعث عفونت و ترشحات گوش میشود ولی استفاده از سمعک در این شرایط , میتواند باعث افزایش عفونت و ترشحات شود . استفاده از سمعک باعث انتقال آلودگیها به داخل گوش میانی شده و خطر افزایش عفونت گوش را به همراه خواهد داشت . به همین دلیل شخصی که دارای پارگی پرده گوش است و از سمعک استفاده میکند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید :

نکات بهداشتیاستفاده از سمعک در عفونت گوش :

  • همیشه سمعک و متعلقات آن را تمیز نگهدارد :

کاملا از تمیز بودن سمعک قبل از گذاشتن داخل گوش مطمئن باشید . قالب سمعک را با آب ولرم و کف صابون خوب بشویید( مراقب باشید خود سمعک را نشویید ) .

قسمتهای غیر قابل شستشو را با دستمال تمیز غیر الکلی تمیز نمایید . هنگام گذاشتن سمعک به داخل گوش , مطمئن شوید دستهایتان کاملا تمیز است .

از گذاشتن سمعک در محیطهای آلوده و گردو خاک اجتناب فرمایید .

وقتی از سمعک استفاده نمی کنید , آنرا در یک محفظه تمیز نگهداری نمایید

  • تا جاییکه ممکن است مجرای گوش خود را همیشه خشک نگهدارید :

لازم است تا جاییکه ممکن است مجرای گوش خشک باشد .

اگرهنگام استفاده از سمعک , مجرای گوش کاملا مسدود میشود , استفاده از راه حل های کمک کننده کاهش انسداد برای جلوگیری از عفونت موثر است .

در بعضی مواقع برای تهویه مجرا , روی قالب سمعک ونت تعبیه میشود , دائما آنرا تمیز نگهدارید

مواقع استحمام حتما از قالبهای محافظ گوش برای جلوگیری ازنفوذ آب به اخل گوش استفاده نمایید .

پس ازاستحمام , گوش خود را با باد ملایم سشوار و از دور خشک  نمایید .

معقولانه است برای زمانهایی در طول روز که نیاز به سمعک ندارید بطور منظم سمعکتون را از گوش درآورید و اجازه دهید برای زمانهای کوتاه هوا به گوش برسد و گوش خشک بماند  .

  • از احتمال هرگونه عفونت مطلع باشید :

به محض مشاهده هرگونه علائم عفونت در گوش , از استفاده سمعک بپرهیزید و پزشک خود را با خبر سازید .

  • ایا بطور منظم برای معاینه گوش به پزشک مراجعه میکنید ؟ :

منطقی است که هرچند وقت یکیار برای کنترل وضیت عفونت گوش , به پزشک متخصص مراجعه نمایید .