رابطه صدای بلند و کم شنوایی

رابطه صدای بلند و کم شنوایی

رابطه صدای بلند و کم شنوایی

برای این که رابطه صدای بلند و کم شنوایی را بفهمیم ,  ابتدا باید بدانیم چگونه میشنویم .شنوایی مجموعه ای از مراحل تبدیل امواج صدای موجود در هوا به سیگنالهای الکتریکی می باشد که از طریق عصب شنوایی به مغز منتقل شده و باعث درک ما میشود . صدا زا طریق لاله گوش جمع آوری شده و از طریق مجرای گوش به پرده صماخ برخورد کرده باعث ارتعاش پرده میشود و از آنجا توسط استخوانچه های گوش با مقداری تقویت به گوش داخلی می رسد و در آنجا توسط سلولهای مویی شنوایی دچار تغییراتی شده و تبدیل به امواج الکتریکی میشود . این امواج از طریق ساختار مژکی واقع در بالای سلولهای مویی سلولهای مویی در گوش داخلی به عصب شنوایی ارسال و از طریق عصب شنوایی به مغز می رود و در آنجا پس از پردازش در مغز , بصورت آنچه که در ابتدا بوده , میشنویم .

کم شنوایی ناشی از نویز زمانی اتفاق  که وقتی صداهای بلند  ناگهانی و یا مداوم به گوش میرسد , به ساختار مژکی ( اسریئوسیلیا) واقع در بالای سلولهای مویی آسیب زده و در نتیجه  اطلاعات مر بوط به ویژگیهای صوتی نمی تواند از طریق  سلولهای مویی به مغز منتقل شود.بنابراین منجر به کم شنوایی ناشی از سروصدا میشود و این نوع کم شنوایی برگشت ناپذیر و دائمی می باشد .

کم شنوایی ناشی از سرو صدا چیست؟

خیلی از صداهای لذت بخشی که ما در طول روز میشنویم در حد بلندی ایمن بوده , به شنوایی ما آسیب نمی زنند ولی هنگام گوش دادن به یک موسیقی دلخواه باید از ولوم زیاد بلند پرهیز نمود .  صداهای بلند میتوانند برای شنوایی مضر باشند حتی اگر برای یک مدت کوتاه باشد و یا بطور متناوب . صداهای بلند باعث آسیب به بخشی از گوش داخلی میشوند و کم شنوایی دائمی را بهمراه خواهد داشت و این کم شنوایی به مرور زمان با افزایش سن بیشتر خواهد شد .

کم شنوایی ناشی از سروصدا برای هرکسی و در هر سنی میتواند اتفاق افتد .تقریبا ۱۵ درصد از آمریکایی ها یعنی در حدود ۲۶ میلیون نفر دچار کم شنوایی   ناشی از نویز در محل کار و یا فعالیتهای پر سرو صدا می باشند .

———————————————————

مقیاس اندازه گیری صدا:

صدا چگونه اندازه گیری میشود؟

معیار اندازه گیری صدا دسی بل است .دسی بل از صفر شروع میشود و این در واقع میانگین کمترین سطح شنیدن صدا در بسیاری از جوانان می باشد که به صفر تبدیل شده و از آن به بعد شنوایی را بر مبنای ان مقایسه میکنند .

بعنوان مقایسه : یک نجوا در حد ۳۰ دسی بل و یک گفتگوی عادی در حد ۶۰ دسی بل بلندی دارد . هر ۱۰ دسی بل افزایش در سطح صداباعث افزایش ۱۰ برابری در بلندی صدا میشود . یعنی اگر۱۰ دسی بل به سطح صدای ۶۰ دسی بل در یک گفتار عادی اضافه شود و به ۷۰ دسی بل برسد  , در نتیجه صدای گفتار ۱۰ برابر قوی تر شنیده میشود . مثلا

صدای آزیر ۱۲۰ دسی بلی یک امبولانس در حدود ۱ تریلیون بار قویتر از میانگین کمترین حد صدایی است که یک فرد میتواند بشنود. شنیدن صدای ۱۲۰ دسی بل باعث درد ناکی گوش می شود و بسته به فاصله آن رای شنوایی ما خطرناک می باشد . هرچقدر صدا بلندتر باشد در مدت کمتری به شنوایی ما اسیب می زند . مثلا انفجار یک ترقه در حد ۱۵۰ دسی بل بلندی دارد و خیلی سریعتر از یک چمن زن قوی با صدایی در حد ۹۰ دسی بل به شنوایی ما آسیب می زند .

عوامل و آثار کم شنوایی ناشی از سروصدا

کم شنوایی ناشی از نویز در اثر تماس با صداهای بلند ثابت  در یک دوره زمانی طولانی مدت اتفاق می افتد . مانند کار در کارگاههای چوب بری . خیلی از فعالیتهای روزمره میتواند کودکان را در معرض کم شنوایی ناشی از صدا قرار دهد . این فعالیتها عبارتند از :

=گوش دادن به موسیقی با صدای بلند توسط هدفون و هندزفری و ..

=حضور در گروههای موسیقی و ارکست

=شرکت در کنسرتها

=حضور در شرایط و محیطهای پر سروصدا مانند ترقه بازی , کمپرسورهای آسفالت شکن , ماشینهای چمن زنی و ..در مدت زمان طولانی

=موتورسیکلت سواری و..

کم شنوایی ناشی از نویز ممکن است در مراحل اولیه موقتی باشد و در بعضی از افراد ظرف مدت ۱۶ تا ۴۸ ساعت به حالت نرمال برگردد .تحقیقات اخیرثابت کرده است که این کم شنوایی های موقتی در صورت استمرار , در طولانی مدت بدون هیچ پیش اگهی تبدیل به کم شنوایی دائمی میشود .

کم شنوایی ناشی از صدا – رابطه صدای بلند و کم شنوایی :

کم شنوایی ناشی از صدا به مرور ممکن است علائمی را در پی داشته باشد مانند :

=.شنیدن صدای وزوز یا زنگ در گوش که به آن تینیتوس یا وزوز گوش می گویند . وزوز گوش ممکن است گهگاهی بروز نماید و یا ناپدید شود ولی گاهی اوقات ممکن است برای همیشه تا پایان عمر همراه فرد باشد.

=. بیان عبارت ” چی ” . ممکن است فرد در اغلب موارد یا همیشه از دیگران بخواهد که چیزی را که گفته است تکرار نماید .

= . صدای تلویزیون ورادیو و یا سایر وسایل صوتی تصویری را بالا ببرد . اگر این علائم را خودتان و یا کسی دیگری دارد , باید برای ارزیابی شنوایی به مرکز شنوایی شناسی مراجعه نماید .

پایان مطلب رابطه صدای بلند و کم شنوایی .