ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر

ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر - سمعک

ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر اعضای بدن کاملا ثابت شده است . در بخش عوارض کم شنوایی شما جنبه های دیگر متاثر از کم شنوایی را خواهید دید.

بیماریهای قلبی عروقی

ما میدانیم که سر و صدای بیش از حد – بیش از حد بلند و بلند مدت – به گوش و شنوایی آسیب میزند. اما آیا می دانستید که ممکن است صداهای بلند و مداوم ناراحتی قلبی ایجاد کند؟

تحقیق گسترده نشان می دهد که افراد درگیر طولانی مدت با سر و صدا ممکن است بیشتر در معرض بیماریقلبی باشند.

چیز دیگری بین قلب و گوش ما مشترک است؟

مطالعات بسیاری نشان می دهد که ارتباط بین بیماری های قلبی عروقی و کاهش شنوایی وجود دارد.

تحقیقات دانشمندان ارتباط مستقیم بین ناراحتی قلبی  عروقی و کم شنوایی را تأیید کرد.

یک تحقیق نشان داده است  که کم شنوائی فرکانسهای پایین میتواند زنگ خطر حوادث قلبی و عروقی باشد.باید اینگونه افراد را به متخصص قلب و عروق ارجاع داد .

دیوید R. فردلند، MD، دکترای تخصصی داردو تحقیقاتی در زمینه شنوایی انجام داده است . او استاد و عضو هیات علمی آترواسکلینولوژی و علوم ارتباطات در دانشکده پزشکی ویسکانسین در میلواکی میباشد.

او به نقل از یک نشریه مطبوعاتی ۲۰۱۵ BHI  ،می گوید : “گوش داخلی به جریان خون بسیار حساس است . و اختلالات در سیستم قلب و عروق  زودتر از سایر نقاط بدن در گوش داخلی  تاثیرات منفی ایجاد میکند.

متخصصان دیگر نیز به دلایل قانع کننده ای  که می گویند  گوش ممکن است یک پنجره برای قلب باشد باور دارند.از نظر آنها باید بین متخصصین شنوایی و قلب همکاری وجود داشته باشد .

آیا شما می دانید که  قلب و گوش ما تحت تاثیر برخی از رفتارهای شیوه زندگی هستند؟

همانطور که ورزش برای قلب شما مفید است، تحقیقات نشان می دهد که برای شنوایی شما نیز خوب است.

یک  مطالعه  نشان داد که سطح بالاتری از فعالیت فیزیکی باعث کاهش خطر کم شنوایی در زنان میشود.

مطالعه دیگری نشان داد که در سیگاریها و افراد سیگاری غیرفعال احتمال بیشتری برای کم شنوایی وجود دارد.

یک  بررسی نشان داد که مصرف منظم ماهی و مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ در بلند مدت برای قلب شما مناسب است، مصرف منظم ماهی و مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۳ با پایین آمدن خطر آسیب شنوایی در زنان نیز همراه است.

  • ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر – آلزایمر و ماهیت آگاهی مغزی:

 ما در مورد افت شنوایی و عملکرد شناختی چه می دانیم؟ 

ارتباط کم شنوایی با سلامتی : تعدادی از مطالعات در طول چند سال اخیر نشان داده اند که ارتباط بین افت شنوایی و زوال عقل وجود دارد.

یک مطالعه از جان هاپکینز نشان داد که کم شنوایی با کاهش شادابی شناختی در افراد مسن همراه است .

افراد سالخورده با کاهش شنوایی نسبت به افراد طبیعی  بطور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

مطالعه ی سوم یونس هاپکینز نشان داد که بین کاهش شنوایی و کاهش بافت  مغز ارتباط وجود دارد. محققان دریافتند که در افراد مسن با کم شنوائی ، زوال بافت مغزی سریعتر اتفاق میفتد.

کارشناسان معتقدند که مداخلات، مانند سمعک، بطور بالقوه می تواند باعث تضعیف یا پیشگیری از زوال عقل شود.

 چگونه کم شنوایی بر عملکرد شناختی اثر می گذارد؟

ارتباط کم شنوایی با سلامتی : ما با مغز ما ن میشنویم نه با گوشمان .

هنگامی که کم شنوایی را تجربه می کنیم، ارتباطات مغز برای پاسخ به صدا  سازماندهی مجدد می شوند. خوشبختانه برای بسیاری از افراد، سمعک ها می توانند ارتباطات عادی مغز را بازگردانند .

تحریک صوتی با سمعک باعث میشود  پردازش شناختی  از دست رفته در مغز  دوباره احیا شود .

دکتر آرتور وینفیلد، استاد علوم بیوفیزیک ، در حال مطالعه پیری شناختی و ارتباط بین حافظه و گرسنگی است. او می گوید که کم شنوایی نه تنها توانایی شنیدن و درک ,  بلکه بر عملکرد شناختی سطح بالایی نیز تاثیر می گذارد.

به طور خاص دقت پردازش درست  اطلاعات و درک شنوایی شنونده از صدا را مختل می نماید .

وینگ فیلد و همکارانش در یک مطالعه متوجه شدند که افراد سالخورده با کم شنوایی ملایم و یا متوسط در آزمونهای شناختی ضعیف تر از کسانی هستند که از شنوایی سالم برخوردار بودند.

وینگ فیلد و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس از MRI برای بررسی اثر کاهش شنوایی در فعالیت و ساختار مغز استفاده کردند.

این مطالعه نشان داد افرادی که دارای شنوایی ضعیف هستند، ماده خالص کمتری در  منطقه شنوایی قشر مغز ( منطقه درک گفتار مغز )  داشتند،.

تحقیق :

وینگ فیلد و همکارانش فرض می کنند که وقتی تحریک حسی به علت کم شنوایی کاهش می یابد، نتیجه آن تغییر  فعالیت مناطق متفاوتی از مغز خواهد بود. وینگ فیلد ادامه داد: “حتی اگر شما فقط یک کم شنوایی خفیف درمان نشده داشته باشید ، فشار شناختی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. شما باید تلاش زیادی کنید تا آنچه را که گفته شده را درک نمایید  و این فشار مضاعف و مصرف زیاد انژی ذخیره شده مغزی را به همراه دارد  . و به مرور باعث کاهش درک شناختی میشود .

وینگ فیلد پیشنهاد داد که برای تداوم شنوایی در سالهای  متمادی , افراد میانسال و مسن تر اگردچار کم شنوایی میشوند  بهتر است آن را جدی بگیرند و برای آن چاره بیندیشند .

  • ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر – دیابت

چرا برای افراد دیابتی انجام تست شنوایی دوره ای لازم است ؟ تحقیقات نشان می دهد که در افراد مبتلا به دیابت حدود دو برابر احتمال کم شنوایی وجود دارد .

با این حال، آزمون های شنوایی اغلب در مراقبت های معمول دیابت نادیده گرفته می شود. د در واقع، برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش شنوایی ممکن است یکی از عوارض ناشناخته دیابت باشد.

نتیجه  تجزیه و تحلیل از ۱۳ مطالعات مختلف نشان داد که خطر ابتلا به کم شنوایی در افراد جوان مبتلا  بیشتر است. در این تحقیقات دریافتند احتمال کم شنوایی در افراد بالای ۶۰ سال  مبتلا به دیابت,  ۱٫۵۸ برابر بیشتر است. اما برای افراد  که ۶۰ سال و جوانتر هستند,  خطر ابتلا به ۲٫۶۱ برابر می رسد.

مطالعه دیگری توسط محققان بیمارستان هنری فورد نشان داد که زنان بین ۶۰ تا ۷۵ ساله مبتلا به دیابت کنترل شده دارای شنوایی بهتری نسبت به زنان با دیابت کنترل نشده  بودند . کنترل دیابت در حفظ سلامت شنوایی تأثیر می گذارد .

همچنین یک مطالعه دیگر از بیماران از کلینیک مراقبت های ویژه در انگلستان نشان داد که کم شنوائی در افراد مبتلا به دیابت شایع است و ارتباط قوی با نوروپاتی محیطی دارد.

گروه افراد دارای کم شنوایی در این مطالعه تقریبا دو برابر بیشتر پاهایشان در معرض خطر بود.

به شدت افراد مبتلا به دیابت را تشویق می کنیم که آزمون های شنوایی منظم را به عنوان بخشیاز مراقبت های معمول دیابت خود قرار دهند .

مدیریت دیابت در کم شنوایی:

در مدیریت خوب دیابت ممکن است کم شنوایی ناشناخته و ناخواسته به عنوان بخشی از عوارض دیابت  مخفی بماند و مانع برقراری ارتباط خوب بین افراد مبتلا به دیابت و پزشکان آنها شود.

علاوه بر این، کاهش شنوایی درمان نشده اغلب با سایر شرایط سلامت جسمی، روانی و عاطفی مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که زمانی که افراد در معرض آسیب شنوایی قرار می گیرند، کیفیت زندگی آنها اغلب بهبود می یابد.

هشت نفر از ۱۰ نفر از کاربران سمعک، در واقع، می گویند که از تغییرات مثبت در روابط، تعاملات اجتماعی، وکار در زندگی خود با توجه به شنوایی شان رضایت دارند .

۵ رفتار مراقبت شنوایی در افراد مبتلا به دیابت:

برای کمک به محافظت از شنوایی خود، باید این پنج عادت سالم را دنبال کنید:

۱- هر سال یک جلسه ارزیابی و مشاوره شنوایی برای خود درنظر بگیرید .

شما سالانه  چشمانتان را بررسی میکنید  . حالا برای گوش خود هم انجام دهید.

اگر متوجه تغییرتوانایی شنوایی در شرایط خاص مانند مشکل فهم گفتار در مجالس مهمانی و یا هنگام شنیدن صدای تلویزیون شدید حتما با شنوایی شناس مشورت نمایید.

۲- در صورت صلاحدید توصیه می شود از سمعک استفاده کنید.

افراد کم شنوا اغلب برای جبران کم شنوایی خود ولوم وسایل صوتی را بالا میبرند، که به نوبه خود می تواند باعث آسیب بیشتر شنوایی شود.

باوجود عدم امکان برگشت کم شنوایی ,  امروزه سمعک می تواند به طرز چشمگیری توانایی شما را در شنیدن و مشارکت با دیگران افزایش دهد که اینکار تفاوت زیادی در کیفیت کلی زندگی شما ایجاد میکند.

تکنولوژی وسایل کمک شنوایی در سال های اخیر به طور اساسی پیشرفت کرده است.

بسیاری از وسایل شنوایی تقریبا نامرئی  هستند، به راحتی  در داخل کانال گوش قرار میگیرند . آنها با انواع محیط های نویز هماهنگ شده  و صدا را از همه جهات می گیرند.

بهتر از همه  سمعکهای بی سیم هستند. تکنولوژی بیسیم  می تواند صدا را مستقیما از گوشی های هوشمند، سیستم های سرگرمی خانگی و دیگر وسایل الکترونیکی به طور مستقیم و با ولوم مناسب به سمعک  انتقال دهد. حتی برخی سمعکها ضد آب هستند.

۳- قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید .

ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر  : همانطور که سلامت قلب، چشم و عصب شما تحت تأثیر سطح قند خون قرار می گیرد، ممکن است سلامت شنوایی شما نیز تحت تاثیر قند خون بالا , مشکل پیدا کند. با پزشک خود مشورت و قند خود را نظارت کنید و داروهای مناسب را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

4- حفظ یک زندگی سالم .

حتی برای افراد سالم بدون دیابت  یک شیوه زندگی سالم باعث سلامتی شنوایی میشود.

سیگار نکشیدن، ورزش کردن و حفظ رژیم غذایی سالم، باعث حفظ سلامت شنوایی تان میشود .

در واقع، مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن و چاقی ممکن است خطر کاهش شنوایی را افزایش دهند،.

در حالیکه فعالیت بدنی منظم به حفاظت از شنوایی  کمک می کند.

۵- از محافظ گوش استفاده کنید .

هر کسی در معرض خطر کم شنوایی ناشی از سر و صدا است. اما استفاده از محافظ گوش  یکی از بهترین و ساده ترین چیزهایی است که می توانید برای حفظ شنوایی خود انجام دهید:

از محافظ گوش مناسب در محیط های کار با صدای بلند استفاده نمایید  .

محافظ های یکبار مصرف را با خود حمل کنید، مخصوصا زمانی که می دانید جایی شلوغ است.

ولوم صدا را در تلفن های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی کم کنید.

استفاده از هدفون و هندز فری را محدود کنید.

اگر بطور ناگهانی و ناخواسته در معرض  صداهای بلند قرار گرفته اید , با انگشت گوش را بگیرید و به سرعت دور شوید .

بیشتر از همه، زمان رفت و آمد و ماندن خود در محیط های پر سر و صدا  را محدود کنید.

  • ارتباط کم شنوایی با بیماریهای دیگر – بیماریهای مزمن کلیه ک

ارتباط بین بیماری مزمن کلیه (CKD) و افت شنوایی چیست؟

گروهی از محققان استرالیایی دریافتند که شیوع کم شنوایی در افراد مسن مبتلا به بیماری کلیوی متوسط مزمن (CKD) در مقایسه با هم سن و سال بدون بیماری مزمن کلیه، بیشتر می باشد .

محققان بیش از ۲۹۰۰ نفر با سن ۵۰ سال و بالاتر  که  ۵۱۳ نفر آنها مبتلا به CKD متوسط بودند را ارزیابی کردند.

بیش از ۵۴ درصد از افرادمبتلا به CKD افت های شنوایی در سطوح مختلف درمقایسه با ۲۸ درصد از بقیه گروه داشتند. تقریبا ۳۰ درصد از مبتلایان به CKD، افت شنوایی شدید در مقایسه با ۱۰ درصد از افراد غیر CKD را نشان دادند.

بر اساس نظر محقق David C. Harris، بین بافت گوش داخلی و کلیه , تشابه ساختاری و عملکردی وجود دارد. تشابه ساختاری و عملکردی بافت کلیه و گوش داخلی رابطه بین بیماری مزمن کلیه و کم شنوایی را توضیح میدهد. همچنین او گفت که سموم که درنارسایی کلیه انباشته می شوند، میوانندبه اعصاب، از جمله اعصاب گوش داخلی   آسیب برسانند.

ما معتقدیم که مشاوره و ارزیابی شنوایی توسط شنوایی شناس ( ادیولوژیست )  باید یک بخش معمول از مراقبت های پزشکی برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی باشد تا بتوانند کیفیت زندگی خود را بهینه کنند.