عوارض کم شنوایی

عوارض کم شنوایی

عوارض کم شنوایی متعدد است . کم شنوایی می تواند قابل توجه باشد و به طور ناگهانی رخ دهد. در هر صورت، نشانه های مشترک وجود دارد.عوارض کم شنوایی را جدی بگیرید. اگر علائم زیر را تجربه می کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشید :

روابط اجتماعی

۱-  نیازمند تکرار مکرر

۲- مشکل در ردیابی  مکالمات  بیش از دو نفر

۳- فکر می کنید که افراد دیگرنامفهوم حرف میزنند و یا فقط لبهایشان را تکان می دهند

۴-مشکلی شنوایی در موقعیت های پر سر و صدا مانند کنفرانس ها، رستوران ها، مراکز و جلسات شلوغ .

۵-  مشکل در شنیدن صداهای  کودکان و زنان

۶- افزایش صدای تلویزیون یا رادیو .

۷-دادن پاسخ های نامربوط در مکالملت .

۸-صدای زنگ و یا سوت و صداهایی ازین نوع در گوش خود می شنوید .

۹- وقتی با دیگران صحبت می کنید، مجبورید کاملا و با دقت به لبها و صورتشان نگاه کنید..

روابط عاطفی:

۱- احساس نگرانی از شنیدن حرفهای دیگران

۲- احساس ناراحتی از اینکه نتوانید حرفهای دیگران را خوب

بشنوید و یا درک کنید .

۳- احساس شرم  برای دیدار با افراد جدید و ترس از  سوء

تفاهم آنها برای خوب نشنیدن حرفهایشان؛

۴- عصبی شدن بخاطر  تلاش برای شنیدن و درک احساس

دیگران.

۵- خروج از موقعیت های اجتماعی ایکه قبلا از آن لذت

می بردید , به دلیل دشواری شنیدن .

از نظر پزشکی:

۱- سابقه خانوادگی کم شنوایی  .

۲- مصرف داروهاییکه  که می تواند به سیستم شنوایی

آسیب برساند (داروهای اتوتوکسیک)؛

۳- داشتن بیماریهایی مانند : دیابت، قلب، گردش خون یا

مشکلات تیروئید.

۴-  در طول یک دوره طولانی در معرض صداهای بسیار بلند و یا

حداقل یکبار در معرض سر و صدا ی انفجار قرار داشتتید.

ضرورت درمان و پیگیری کم شنوایی

برای پیشگیری از عوارض کم شنوایی , شناسایی و رفع زود هنگام کم شنوایی منافع بسیاری را به همراه می آورد. پیشگیری و  درمان کم  شنوایی , کاهش  اثرات ناخواسته منفی  (عوارض کم شنوایی ) و افزایش کیفیت زندگی را در پی دارد.

در واقع ما با مغزمان میشنویم نه با گوش هایمان. بنابراین یکی از عوارض کم شنوایی ایجاد نقض در ارتباط مغز با گوش است . در اثر کم شنوایی در ارتباطات مغز در پاسخ به صدا  سازماندهی مجدد رخ میدهد.

خوشبختانه برای بسیاری از افراد، سمعک ها تحریک صوتی مورد نیاز برای فعالیت مجدد مغز را فراهم می کنند. مغز برای درک شناختی در شرایط کم شنواییدچار مشکل میشود  و برای واکنش جدید سازماندهی جدید انجام می دهد.

در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کم شنوایی می توانند از

سمعک استفاده کنند.

سمعک باعث کاهش عوارض کم شنوایی میشود. پیشرفتهای تکنولوژی در سال های اخیر، سمعک ها را کاملا تغییر داده است، این نوآوری ها و فن آوریهای جدید , سمعکها را برای استفاده مصرف کننده  , موثرتر، راحت تر و آسانتر کرده است.

مشاوره سریع تر با شنوایی شناس  برای درمان کم شنوایی و پپیشگیری از عوارض کم شنوایی  تاکید میشود. تا هر چه زودتر با نتوصیه های شنوایی شناس , از مزایای شنوایی بهتر لذت برید .

دلایل اهمیت درمان کم شنوایی  چیست؟   

دنیایی پر از دلایل برای کاهش عوارض کم شنوایی و درمان افت شنوایی وجود دارد از جمله موارد زیر:

۱) گوش دادن به آهنگها ی مورد علاقه

۲) شنیدن صدای آرامش بخش نم نم باران

۳) شنیدن زمزمه آهسته یک کودک

۴) حتی شنیدن صدا و خاموش کردن به موقع  چراغ راهنما

اتومبیل .

۵)دوری از مردم و ترس مواجهه با آنان و محروم ماندن از

مصاحبت لذت بخش با آنان.

و خیلی چیزهای دیگر…………….

مزایای درمان زودهنگام  کم شنوایی بر کیفیت  زندگی و سلامت

سالهاست که کارشناسان تأثیر مثبت اقدام لازم برای کم شنوایی و همچنین تاثیر آن در  کیفیت زندگی را خاطرنشان میکنند  .

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از مصرف کنندگان سمعک ، بهبود در توانایی خود را در بسیاری از زمینه ها می بینند. و بسیاری از آنها  بهبوددر روابط خود در خانه و در محل کار و زندگی اجتماعی خود را مشاهده میکنند .

با استفاده از توانایی در برقراری ارتباط موثر در بیشتر موقعیت ها مشاهده میشود. بسیاری حتی می گویند که در مورد خود و زندگی احساس عمیق تری دارند .

محققان ارتباط قابل توجهی بین افت شنوایی و رفتارهای  شناختی و درکی و همینطور مسایل روحی و فیزیکی پیدا کرده اند. عوارض کم شنوایی فوق عبارتند از :

زوال عقل، افسردگی، تعادل، کهولت، مرگ و میر و وضعیت کلی سلامت جسمی و روحی ..

برای درک بهتر وکاملتر و اهمیت اقدام زود هنگام درمان کمشنوایی , هفت مورد از تحقیقات اخیر در عوارض کم شنوایی در ذیل می آید

شناخت:

از عوارض کم شنوایی مشکل درک شناختی می باشد . دکتر آرتور وینفیلد در داشکده علوم اعصاب دانشگاه Brandeis،  در حال مطالعه پیری و ارتباط بین حافظه و کم شنوایی است .

نتایج نشان میدهد کم شنوایی نه تنها بر شنیدن افراد تاثیر ناخوشایند می گذارد  ، بلکه بر عملکرد شناختی سطوح بالاتر نیز تاثیر می گذارد. به طور خاص، بر روی توانایی افراد درپردازش داده های صوتی و حس آن اختلال ایجاد میکند .

در یک مطالعه، وینگ فیلد و همکارانش متوجه شدند که افراد سالخورده با کم شنوایی ملایم و یا متوسط ​​در آزمون های شناختی ضعفیفتر از افراد سالم هستند . به گفته وینگفیلد، “شدت شنوایی فردی، مسئول جنبه های مختلف عملکرد شناختی است.

حتی اگر کم شنوایی خفیف تا متوسط  درمان نشده وجود داشته باشید ، درک شناختی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در صورت وجود کم شنوایی , یرای درک آنچه که  خارج از حافظه شنیداری خود میشنوید باید تلاش زیادی  داشته باید .

خطر ابتلا به زوال عقل :

مطالعات  محققان در جان هاپکینز و موسسه ملی پیری خطر ابتلا به زوال عقل را بعنوان عوارض کم شنوایی نشان می دهد .

سالمندان مبتلا به کم شنوایی در مقابل هم سالان  طبیعی خود به طور قابل توجهی  در معرض زوال عقل در طول زمان هستند .

مطالعه دیگری که توسط کارشناسان در جان هاپکینز در مورد ارتباط شنیدن و زوال عقل انجام شد . آنها دریافتند که افراد مسن کم شنوا  در مقایسه با افراد مسن  طبیعی ,  با مشکلات بیشتری در  یادآوری و تفکر روبرو هستند .

انقباض مغزی :

نتایج مطالعه  توسط محققان از جان هاپکینز و موسسه ملی پیری نشان داد که با افزایش سن مغز کوچکتر میشود. از دیگر عوارض کم شنوایی در افراد سالخورده کم شنوا این است که انقباض مغز سریع تر رخ میدهد .

مطالعه دیگری از دکتر آرتور وینفیلد، استاد دانشگاه علوم انسانی دانشگاه Brandeis، و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه واشنگتن انجام شد. در این تحقیق  از MRI ​​برای بررسی اثر کاهش شنوایی در فعالیت و ساختار مغز استفاده شده است.

این مطالعه نشان داد افرادی که دارای شنوایی ضعیف هستند ماده ی

خاکستری کمتری در قشر شنوایی (منطقه مخصوص درک گفتار در مغز ) داشتند.

وینگ فیلد و همکارانش فرض می کنند که وقتی تحریک حساسیتی به علت کاهش شنوایی کاهش می یابد، نتیجه آن تغییر  فعالیت مناطق متفاوتی از مغز خواهد بود..

خطر سقوط :

عدم تعادل و سقوط  یکی از عوارض عوارض کم شنوایی در میانسالیو سالمندان است . مطالعه جانز هاپکینز نشان داد که در افراد با سنین ۴۰ – ۶۹ سال کم شنوا در حد  خفیف تا متوسط احتمال عدم تعادل و افزایش می یابد .

در این افراد حدود سه برابر در مقایسه با همسالان نرما ل عدم تعادل و

سقوط  اتفاق می افتد . گوش داخلی  شامل حلزون و عصب شنوایی می باشد و حلزون گوش شامل حلزون شنوایی و بخش کنترل تعادل است .

کارشناسان معتقدند که کم شنوایی ممکن است باعث اختلال در قسمتهای کنترل کننده تعادل در گوش شود .

افزایش د فعات بستری شدن :

از دیگر عوارض کم شنوایی  در سالمندان افزایش بستری شدن است .

مطالعه ی جان هاپکینز نشان  داد که کهولت و بستری شدن در افراد سالخورده کم شنوا در مقایسه با همسالان طبعی آنها ۳۲ درصد افزایش می یابد .

این مطالعه همچنین نشان داد که در  افراد سالخورده کم  شنوا ۳۶ درصد بیشتر از همسالان طبیعی احتمال افزایش دوره بیماری وجود دارد (بیشتراز  ۱۰ روز) .

مرگ و میر :

مطالعه  یک موسسه ملی بهداشت نشان میدهد  که ارتباط بیشتری در مرگ و میر سالمندان کم شنوا وجود دارد. مرگ و میر در آنان اتفاق می افتد که بعنوان عوارض کم شنوایی بروز میکنند .

احتمال بیماریهای قلبی عروقی  در سالمندان کم شنوا در مقایسه با افراد مسن طبیعی بیشتر است  .

همان مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر مردان و زنان سالمند کم شنوا حتی با کم شنوایی شدید  متفاوت است.

خطر مرگ و میر در کسانیکه از سمعک استفاده  می کردند ، در مقایسه با افراد دارای اختلال شنوایی بدون سمعک ,  به طور قابل توجهی کاهش داشت.

افسردگی :

مطالعات متعدد  افسردگی را بعنوان عوارض کم  تایید میکند. مطالعه ی جان هاپکینز نشان  داد که در افراد سالخورده کم شنوا احتمال استرس، افسردگی یا خستگی  نسبت به همسالان طبیعی آنها  ۵۷  درصد بیشتر است .

مطالعه دیگری نشان داد که کاهش شنوایی با افزایش خطر افسردگی در بزرگسالان در سنین مختلف همراه است، این مطالع نشان داد بیشترین ارتباط کم شنوایی  و افسردگی در افراد ۱۸ تا ۶۹ ساله دیده می شود.

چگونه می توان با داشتن کم شنوایی , پر نشاط و شاداب بود ؟ 

رفع مشکل شنوایی یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید برای بهبود کیفیت زندگی خود انجام دهید. نشاط و شادابی را با درمان به موقع کم شنوایی و کاهش عوارض آن بدست آورید.

فناوری های جدید باعث شده است که افراد کم شنوا بتوانند کم شنوایی را مدیریت وبه زندگی روزمره ادامه دهند .

سمعک های امروز به افراد کم شنوا کمک می کنند تا صداها  را از همه جهات بشنوند. سمعکهای امروزی کمک میکند صدای افراد مختلف در یک جمع بهتر تشخیص داده شود.

بسیاری از سمعک ها در داخل کانال گوش و کاملا نامریی. و بسیاری از

آنها بی سیم هستند، سمعکهای بی سیم  می توانند به راحتی با سایر دستگاه های پیشرفته مانند گوشی های هوشمند، سیستم های سرگرمی خانگی، بلندگوهای کنفرانس و حلقه های شنوایی ارتباط برقرار کنند. برخی سمعکها حتی ضد آب هستند و برخی دیگر نیز قابل شارژ هستند.

مدیریت کم شنوایی و افزایش کیفیت زندگی :

بیرون آمدن و لذت بردن از زندگی

  • افراد کم شنوا  که از سمعک استفاده می کنند لذت بیشتری در انجام کارها دارند . حتی بیشتر به ورزش می پردازند و با دوستان خود در ارتباط هستند.
  • اکثر افرادی که از سمعک استفاده می کنند، می گویند که سمعک کیفیت زندگی آنها را بالا برده است.

پرورش روابط و ارتباطات اجتماعی :

  • اکثر افرادی که از سمعک استفاده می کنند می گویند که سمعک به توانایی کلی آنها در کارها کمک می کند. سمعک  تاثیر مثبتی بر روابط و توانایی افراد در مشارکت در فعالیت های گروهی نیز دارد.
  •  افراد کم شنوا که از سمعک استفاده میکنند احتمالا روابط اجتماعی قوی تر دارند.

داشتن چشم انداز مثبت :

  • تحقیقات نشان می دهد افراد کم شنوا  که از سمعک استفاده می کنند خوش بین تر هستند و از زندگی لذت بیشتری میبرند. بسیاری حتی می گویند که در نتیجه استفاده از سمعک , احساس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به خودشان دارند.

در افراد کم شنوا که از سمعک استفاده می کنند  احتمال بیشتری میرود که مشکلات را به طور جدی حل کنند. بسیاری از کاربران سمعک که شاغل هستند  می گویند که استفاده از سمعک به عملکرد آنها در کار کمک کرده است.

تحقیقات BHI پیش از این نشان داد که استفاده از سمعک ها، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد از احتمال کاهش درآمد افراد با کم شنوایی خفیف می کاهد . احتمال کاهش درامد  از ۶۵ تا ۷۷ درصد برای کسانی که دارای کم شنوایی شدید و متوسط هستند کم میشود.

در این مطالعه، افراد مبتلا به کم شنوایی درمان نشده ( بدون سمعک) می توانند به میزان ۳۰،۰۰۰ دلار در سال درآمد خود را ازدست دهند .

  • انجام آنچه باعث محافظت از توانایی ها شناختی و استقلال شما میشود: 

یک مطالعه از دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز نشان داد که سمعک ها ممکن است کاهش یادگیری مرتبط با کاهش شنوایی را کاهش دهند .

این  مطالعه  نشان داد که تقریبا به اندازه  ۲۰ سال حافظه و عملکرد شناختی  در کسانیکه از سمعک استفاده میکنند در مقایسه با آنها که از سمعک استفاده نکردند بیشتر بود.

مطالعات نشان میدهدکه کاهش شنوایی میتواند باعث زوال عقل و مشکلات شناختی در افراد مبتلاشود. یک مطالعه دیگر از جان هاپکینز  نشان داد که در افراد کم شنوا در سنین میانسالی (۴۰-۶۹ ساله) تقریبا سه برابر بیشتر از افراد نرمال احتمال وقوع زوال عقل وجود دارد .

یک مطالعه در سال  ۲۰۱۴  نشان  داد که کاهش شنوایی با افزایش خطر افسردگی در بزرگسالان در تمام سنین همراه است، اما بیشترین آن در افراد ۱۸ تا ۶۹ ساله است.

چگونه درمان افت شنوایی به کاهش  استرس کمک می کند؟

تلاش برای شنیدن در کم شنوایی های  بدون درمان ممکن است بسیار شدید باشد. کارشناسان معتقدند حتی اگر شما فقط یک کم شنوایی خفیف تا متوسط درمان نشده داشته باشید ، فشار شنیدن به میزانقابل توجهی افزایش می یابد.

زمانی که با مشکل مواجه می شود، کم شنوایی با سایر موارد سلامت جسمی، روانی و عاطفی ارتباط داشته و باعث کاهش کیفیت زندگی می  شود. از دست رفتن موقعیت اجتماعی، کاهش توانایی برای مقابله و کاهش سلامت کلی روانی، تنها برخی از عوارض کم شنوایی است.

اغلب افراد مبتلا به کم شنوایی درمان نشده احساس خشم، ناراحتی، اضطراب، انزوا و افسردگی می کنند. در واقع مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کم شنوایی با افزایش خطر افسردگی در بزرگسالان در تمام سنین همراه است، اما بیشترین آن در افراد ۱۸ تا ۶۹ ساله است.

افراد بزرگسال ۳۵ تا ۵۵ که با کم شنوایی خفیف و متوسط مواجه هستند به افسردگی، اضطراب و حساسیت بین فردیبیشتری نسبت به افراد طبیعی مبتلا میشوند .

خبر خوب این است که برای اکثریت قریب  به اتفاق افراد مبتلا به کم شنوایی، سمعک کمک می کند.

حقیقات نشان می دهد که در اکثر افراد مبتلا به کم شنوایی که از سمعک استفاده می کنند، بهبود در توانایی برقراری ارتباط موثر در بیشتر موقعیت ها دیده میشود .

هنگامی که افراد مبتلا به کم شنوا از سمعک استفاده می کنند، سلامت روان آنها اغلب بازتوانی میشود .

علائم افسردگی در افراد کم شنوا با سمعک اغلب  کاهش می یابد.

بسیاری از مردم با سمعک ثبات احساسی را به دست میآورند. اگر کم شنوا هستید , با سمعک احساس امنیت و استقلال بیشتر را تجربه کنید. با سمعک کنترل  زندگی خود را بیشتر احساس می کنید . بهبود کلی در کیفیت زندگی مشاهده میشود.

حتی بسیاری از کابران سمعک , بهبود در روابط خود در خانه و در محل کار را گزارش میکند.

اکثر کاربران سمعک می گویند که از تغییراتی که در  زندگی آنها بواسطه سمعک رخ داده است راضی هستند.  و بسیاری از آنها می گویند که نتیجه بهتر و عمیق تر در خود احساس می کنند.

یک راه مهم کاهش استرس شدید هنگام  گوش دادن و حفظ سلامت روانی و کیفیت زندگی  برای افراد کم شنوا استفاده از سمعک مناسب است .

سمعک مناسب راه حلی است برای آنان که دنبال  راه حلی برای از بین بردن نگرانیهای خود می باشند .

برای ارزیابی و مشاوره سمعک و تجویز سمعک مناسب , با اطمینان کامل میتوانید با ما در ارتباط باشید.

مشارکت  و مراعات با افراد کم شنوا  

مشارکت افرادیکه آنها را دوست دارید در مباحث و مجالس و در برنامه های دور همی و جشنها  یکی از لذت بخش ترینچیزهاست . و گوشه گیری و انزوا این افراد باعث رنجش خاطر شما میشود.

اگر دیدید افرادی درجشنهای شما و یا در مهمانیهای خصوصی شما حضور دارند که در مباحث و گفتگوها شرکت نمیکنند, ممکن است  آنهادارای کم شنوایی باشند .

اگر یک جشن میزبانی می کنید، این ۹ راهنمایی را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که دوستان و خانواده شما که ممکن است در معرض کم شنوایی درمان نشده باشند، بخشی از جشن ها باشند:

توجه : حواستان به ساکت بودن یک عضو خانواده یا دوست در یک تعطیلات شام یا مهمانی باشید . ممکن است او دچار مشکل شنوایی بوده و کمک شما در بازگرداندن ایشان به گفتگو بسیار مهم می باشند:

نکات کلیدی در ارتباط با افراد کم شنوا

ولوم صداها را پایین بیاورید:

موسیقی پس زمینه با صدای بلند و یا صدای تلویزیون می تواند در درک گفتار و ارتباط افراد کم شنوا با ما مشکل ایجاد کند .

در نظر داشته باشید که موسیقی و تلویزیون را در حین غذا خاموش کنید.

اتاق را به خوبی روشن کنید :

ارائه روشنایی خوب، برای افرادی که دارای کم شنوایی هستند، برای دیدن علامت چهره و دهان کسانی که صحبت می کنند، مفید است.همچنین مطمئن شوید که اگر از پنجره هایی نور خیره کننده به چشم میخورد و دیدن چهره ها را دشوار میکند ، پرده ها را بکشید.

واضح و شمرده صحبت کنید :

هنگام مکالمه با این افراد آرام و شمرده شمرده حرف بزنید. فریاد نزنید.  بهتر است که آدامس نجوید، سیگار نکشید، یا دستان خود را جلوی صورتتان نگیرید. و یا صورتتان را نچرخانید .

همچنین از وقفه اجتناب کنید، که دنبال کردن گفتگو برایشان سخت تر می شود.

چهره فرد :

فردی که با او صحبت می کنید، اگر دهان و صورت شما را بخوبی ببیند بهتر میتواند روی گفتار شما تمرکز نماید. دیدن دهان و صورت شما شنیدن کلمات را برایی فرد کم شنوا  آسان تر می کند، و یا قبل از صحبت کردن میتوانید توجه  او را با حرکات دست و یا شانه و یا دست دادن و تماس دست او به خود جلب نمایید تا بهتر به شما گوش دهد .

تکرار :

تکرار بعضی کلمات و جملات , در شنیدن و فهم  افراد کم شنوا بسیار کارآمد بوده و کمک میکند تا رشته کلام از دستشان در نرود .

نزدیک شدن :

هنگامی با افراد کم شنوا در کنار میز ناهار نشسته اید, به اندازه کافی به آنها  نزدیک شوید چراکه دیدن چهره و دهان شما ازفواصل دورر سختر است . .

خلوت کردن:

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید برای افراد کم شنوا انجام دهید، این است که با آنها خلوت کنید . و از یک مکالمه یک نفره در یک گوشه آرام، یک اتاق آرام و یا در حال  آرام قدم زدن , لذت  ببرید.

نشاندن فرد کم شنوا در کنار یه فرد مطمئن و کمک کننده .:

آنها را در کنار کسی قرار دهید که طرفدار او باشد. بعضی از مردم در مورد نیازهای دیگران آگاه هستند وبا آنها همدردی میکنند .

اگر فردی که دوستش دارید کم شنوا میباشد , سعی کنید او را در میزشام با افراد مناسب پیوند دهید.

افراد مناسب کنار فرد کم شنوا , حین مکالمه چیزهایی را در صورت لزوم برایشان تکرار مینمایند . همچنین صندلی آن عزیز کم شنوا را  در کنار میز طوری قرار دهید، که چهره های مهمانان دیگر را آسان تر ببیند. برای بهتر دیدن پهره دیگران , استفاده از یک میز گردمناسب تر است .