وزوز گوش چیست tinnitus ؟

وزوز گوش چیست tinnitus ؟

وزوز گوش چیست ؟

وزوز گوش معمولا بصورت صدای زنگ در گوش شنیده میشود و آن را میتوان به صورت شنیدن صدای غرش ,کلیک , صدای خش خش , و یا وزوز نیز توصیف کرد . ممکن است در یک و یا هرد گوش شنیده شود .تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده آمریکا , حداقل به مدت ۵ دقیقه آنرا تجربه کرده اند و این مقدار حدود ۲۵ میلیون آمریکایی را شامل میشود .

در مسیر انتقال سیگنال شنوایی از گوش داخلی تا مغز , بخشهای  مختلفی وجود دارد که ممکن است بخاطر اشکالاتی در این بخش ها , وزوز گوش رخ دهد . اگر دانشمندان بتوانند بفهمند  که چه اتفاقی در مغز باعث شروع و باقیماندن وزوز میشود , آنوقت میتوانند با روشهای مداخله در این بخشها , باعث توقف وزوز شوند .

عامل وزوز گوش چیست ؟

وزوز یک بیماری نیست . علامتی از وجود یک اشکال در سیستم شنیداری که شامل : گوش , عصب شنوایی (گوش را به مغز رتباط می دهد ) و بخش پردازش صدا در مغز , می باشد .حتی یک عامل ساده ای مثل وجود جرم در کانال گوش نیز میتواند باعث وزوز گوش شود . اما در کل وزوز گوش میتواند در اثر برخی از شرایط بهداشتی ذیل باشد :

= از دست دادن شنوایی ناشی از صدا

=عفونت گوش و سینوس

=بیماری قلبی یا عروقی

=بیماری مینیر

=تومورهای مغزی

=تغییرات هورمونی در زنان

= اختلالات تیروییدی

 

وزوز گوش نشانه چیست ؟

در بیشتر وقتها , وزوز گوش نشانه ای از وجود یک مشکل جدی در سلامتی نیست , هرچند اگر با صدای بلند باشد و ساکت نشود, باعث خستگی , اضطراب و افسردگی شده و مشکلات حافظه و تمرکز ایجاد می کند . برای برخی از وزوزها میتوان منشا ناراحتی های روحی روانی , عاطفی و غم و اندوه وجود داشته باشد .
 گاهی اوقات وزوز tinnitus اولین نشانه کم شنوایی در افراد مسن است .همچنین یکی از عوارض جانبی داروها میباشد .بیش ۲۰۰ ماده مخدر وجود دارد که با شروع مصرف و یا قطع مصرف آن ,باعث وزوز میشود .
افرادیکه در محیطهای پر سرو صدا مانند کارخانه ها کار میکنند و یا کارگران شاغل در ساخت و ساز ها , خدمه جاده ای و یا حتی نوازندگان که در معرض مداوم صداها هستند , به دلیل آسیب سلولهای مویی در گوش داخلی که مسول انتقال صدا به مغز می باشند , دچار کاهش حساست شنوایی و در نتیجه وزوز میشوند .
صداهای انفجار میتواند با ایجاد فشار و شوک به جمجمه و آسیب به نواحی انتقال صدا باعت اختلال شنوایی و وزوز گوش شود . در واقع یکی از شایع ترین عوارض ناشی از انفجارات در سربازان , وزوز می باشد .
وزوز ضربانی یک نوع نادر از وزوز است که مانند نبض و هنگام ضربان قلب شنیده میشود و ممکن است با قرار دادن یک گوشی پزشکی روی گردن و یا با استفاده از یک میکروفون کوچک در مجرای گوش , قابل شنیدن باشد . این نوع از وزوز معمولا در اثر مشکلات عروقی در ناحیه سر و گردن حادث میشود . همچنین ممکن است وزوزهای ضربانی در اثر تومورهای مغزی و یا مشکلات ساختاری در مغز اتفاق افتد .حتی با تمام این شرایط و علل فوق ,در برخی از افراد , بدون هیچ دلیل آشکاری دیده میشود .

 

 با وزوز گوش چه باید کرد ؟

اولین کار این است که به متخصص مراقبت شنوایی مراجعه نمایید تا ابتدا کانال گوش را از حیث وجود جرم فشرده در آن بررسی کند . پزشک سوالاتی از شما در باره وضعیت سلامتی تان می پرسد و آزمایشاتی را برای تشخیص بهتر و بررسی عوامل مشابه در ایجاد وزوز, درخواست می نماید . یک سری معاینات سر و گردن و گوش توسط متخصص ENT انجام میشود و در صورت عدم وجود مشکل در نواحی مربوطه در معاینات بالینی , جهت بررسی و ارزیابی سیستم شنوایی , به مراکز شنوایی شناسی ارجاع و درخواست تستهای شنوایی میشود . و همچنین ممکن است بیمار جهت ارزیابی وزوز به ادیولوژیست ارجاع گردد.

درمان وزوز  ؟

برای وزوز گوش درمان قطعی وجود ندارد.اما درمانهایی برای مقابله بهتر با وزوز , در دسترس هستند. ممکن است ترکیبی از روشهای زیر بسته به شدت وزوز و شیوه زندگی , در نظر گرفته شود :

= سمعک:

برای افرادیکه همراه وزوز , کم شنوایی هم دارند , غالبا مفید است . استفده از سمعک که به دقت سطح صدای خارجی را کنترل نماید , باعث بهتر شنیدن میشود و متعاقبا کاهش وزوز را بهمراه دارد .

=مشاوره:

کمک میکند تا فرد یادبگیرد چطور با وزوز زندگی کند . بیشتر برنامه های مشاوره تکیه بر مجموعه ای از آموزش ها برای کمک به فرد جهت درک اینکه چه اتفاقی در مغز باعث وزوز میشود , دارد . بعضی از برنامه های مشاوره , به فرد کمک میکند تا روش فکر کردن در برخورد با وزوز را تغییر دهد. فرد چیزهایی را برای کاهش احساس وزوز یاد میگیرد تا بتواند در طول روز آرام باشد و در شب نیز راحت بخوابد .

ژنراتورهای صدا در گوش:

دستگاههای کوچکی هستند که در داخل گوش قرار میگیرند و با ارائه آرام و ملایم صدا , کمک میکنند تا صدای وزوز را پوشش داده شود . صداهای پوشش دهنده ممکن است صدای آرام ” َ شششششششششش” , تن هایی با فرکانس های مختلف بصورت تصادفی و یا موسیقی باشد .وزوز گوش

=ژنراتور صدا رومیزی:

برای کمک به آرامش و خواب استفاده میشود . کنار تخت قرار می گیرد . ژنراتور برای پخش صدا های دلنشین مانند موج دریا , آبشار , باران و یا صدای شبهای تابستانی برنامه ریزی میشود . اگر وزوز در حد ملایم باشد , این همه ی آن چیزی است که برای یک خواب راحت لازم است .

تحریک عصبی صوتی :

یک تکنیک نسبتا جدید است برای افرادیکه صدای وزوز در گوششان زیاداست و از بین نمی رود . در این روش از یک دستگاه به اندازه کف دستو یک هدفون  برای ارائه یک سیگنال صوتی با باند پهن به صورت موسیقی ,استفاده میشود . درمان , به تغییر تحریک در مدارهای عصبی در مغز که باعث حساسیت به وزوز گوش میشود , کمک میکند . مشخص شده است که این دستگاه در کاهش یا از بین بردن وزوز گوش در تعداد قابل توجهی از داوطلبان مورد آزمایش , موثر بوده است .

= کاشت حلزون :

گاهی اوقات در مورد افرادیکه وزوز همراه با کم شنوایی شدید دارند , انجام میشود . کاشت حلزون قسمتهای آسیب دیده از گوش داخلی را دور می زند و سیگنالهای الکتریکی را مستقیما برای تحریک عصب شنوایی می فرستد . این دستگاه , صداهای خارجی را برای کمک به پوشش وزوز و تغییر تحریک در مدار های عصبی , به ارمغان می آورد .

= داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب :

ممکن است توسط پزشک , برای بهبود خلق و خو و خواب فرد دارای وزوز گوش , تجویز شود .

=داروهای دیگر :

ممکن است در داروخانه ها و یا در اینترنت , بعنوان یک درمان جایگزین , در دسترس باشد . اما هیچ یک از این آماده سازیها , در آزمایشات بالینی , موثر گزارش نشده است .

پیشگیری از وزوز  :

کم شنوایی ناشی از صدا که در اثر آسیب سلولهای مویی گوش داخلی اتفاق می افتد , از شایعترین علل وزوز گوش می باشد . هرکاری که باعث کاهش تماس با صداهای بلند شود مانند : دور شدن از منبع صدا, کاهش ولوم صدا , استفاده از earplug , گوشی ها و قالبهای محافظ شنوایی , در پیشگیری از وزوز و یا چلوگیری از بدتر شدن آن موثر است .

منشاء وزوز چیست ؟

اگر چه ما وزوز را در گوش خود می شنویم اما در واقع منبع آن در شبکه ای از سلولهای مغز ( آنچه که دانشمدان به آن مدار های عصبی می گویند) می باشد که باعث احساس شنیدن در گوشمان میشود . تصور میشود وزوز اغلب از گوش شروع میشود ولی در مغز ادامه می یابد .

دانشمندان هنوز موافق وجود اتفاقات مغزی قبل از بروز در گوش , نیستند .برخی فکر میکنند که وزوز شبیه سندرم درد مزمن که در آن با وجود درمان یک زخم و یا استخوان شکسته , همچنان درد حس میشود , می باشد .

وزوز میتواند در نتیجه ئ تلاش مدارهای عصبی مغز برای انطباق با کاهش حساسیت سلولهای مویی با تبدیل حساسیت به صدا یاشد و این میتواند حسایت به صدای بلند در بعضی از افراد دارای وزوز را توجیه نماید .

وزوز گوش میتواند نتیجه ضایعه گوش داخلی و اختلال در جریان عادی پالسهای عصبی در قشر مغز ( جاییکه پردازش صدا در ان انجام میشود ) باشد .یا میتواند در اثر فعل و انفعالات غیر عادی بین مدارهای عصبی باشد . مدارهای عصبی دخیل در شنوایی , تنها به پردازش صدا اختصاص ندارند , آنها همچنین با بخش های دیگری از مغز مانند منطقه لیمبیک که احساسات و حالت را تنظیم میکند ارتباط دارند .

پیشنهاد میکنم بخش وزوز و روش کنترل آن را نیز مطالعه نمایید .