عوامل صوتی آسیب شنوایی

عوامل صوتی آسیب شنوایی

عوامل صوتی آسیب شنوایی :

عوامل صوتی آسیب شنوایی , به سه عامل بستگی دارد: سطح دسیبل، فاصله، و زمان . کودکان باید یاد بگیرند که چگونه صداهای بلند در طول زمان می تواند شنوایی آنانرا  در معرض خطر قرار دهد.

همانطور که گفته شد میزان آسیب شنوایی ناشی از سروصدا به عوامل زیر بستگی دارد :

دسی بل : میزان بلندی صدا

فاصله : فاصله منبع صدا از شما

زمان: مدت زمان تماس با صدا

 

عوامل آسیب صوتی شنوایی

سطح صدا ( بلندی صدا):

هرچه صدا بلند تر باشد میزان آسیب شنوایی بیشتر و سریعتر رخ می دهد.

همانطور که گفته شد صدا بر اساس دسیبل اندازه گیری میشود هر صدای در حد ۸۵ دسی بل و بالاتر میتواند به شنوایی آسیب وارد نماید. تحقیقات نشان داده است که در افرادیکه به مدت طولانی در معرض صدای  ۸۵ دسی بل و بالاتر قرار  دارند , ریسک ابتلا به کم شنوایی بیشتر از دیگران است و بهمین دلیل است که از کارگران شاغل در محیطهای پر سر و صدا درخواست میشود در هنگام کار از وسایل محافظ شنوایی مانند قالبهای ضد صدا , گوشی و ایرپلاگ برای محافظت از شنوایی استفاده نمایند.

آیا میدانید خیلی از اسباب بازیهای امروزی که کودکان با آنها بازی میکنند بالای ۸۵ دسی بل صدا تولید میکنند؟بعنوان مثال یک دستگاه موبایل در حداکثر ولوم خود صدایی درحد ۱۰۵ دسی بل تولید مینماید و این ۱۰۰ برابر شدید تر از صدای ۸۵ دسی بلی است .تولید کنندگان آلات موسیقی حداکثر خروجی را کاهش نمی دهند ولی خوشبختانه خیلی از دستگاهها دارای ولوم محدود کننده صدا هستند تا مصرف کننده بتواند ولوم را در محدوده ایمن تنظیم نماید.

فاصله:

هرچه از منبع صدا دورتر مشویم صدا آرام تر و نزدیک شدن به آن باعث افزایش بلندی صدا میشود با دورتر شدن از منبع صدا , خطر صدمه به شنوایی کاهش می یابد. مثلا در کنسرت ها با نشستن در فاصله دورتر از بلنگوها , احتمال کم شنوایی را کاهش دهید.

زمان :

عوامل صوتی آسیب شنوایی

افزایش سن تاثیر سرصدا را افزایش می دهد. اگر شما  به صورت منظم در معرض صداهای بلند باشید  ، خطر ابتلا به آسیب شنوایی دائمی در طول زمان افزایش می یابد. حتی یک نوع صدای بلند  اما بطور مداوم و طولانی مدت ,  باعث آسبب شنوایی میشود . مدت زمان تماس با صدای بلند در حد ۱۰۰ دسی بل یا بیشتر را به  ۱۵ دقیقه  و ۱۱۰ دسی بل را به یک دقیقه  محدود کنید.

ملاحظات عوامل صوتی آسیب شنوایی :

کاهش ولوم: برخی از دستگاه های موسیقی دارای امکاناتی برای کنترل و محدودکردن خروجی صدا دارند تا در صورت لزوم کاربر بتواند صدای آن را کم نماید. . فاصله گرفتن از سر و صدا: در کنسرتها و جشنهای عروسی , از منبع صدا فاصله بگیریدو روبروی بلندگوها نایستید و یا  ننشینید. استفاده از محافظ شنوایی : از محافظ شنوایی مانند گوشی , ایرپلاگ و یا قالب ضد صوت استفاده نمایید و چنانچه به آنها دسترسی ندارید, گوش خود را با دست بگیرید.

تاثیر ژن در کم شنوای ناشی از سروصدا :

هرچند این نوع کم شنوایی برای هرکسی ممکن است اتفاق افتد ولی تاثیر ژن در این زمینه را نباید نادیده گرفت .  ممکن است در بعضی از افراد ژنهای منحصر به فردی وجود داشته باشد که باعث ابتلا به کم شنوایی ناشی از صدا  شود . دانشمندان درصدد هستند تا مشخص نمایند دقیقا کدام ژن در این امر دخیل می باشد.

پیشگیری از کم شنوایی ناشی از سروصدا:

این نوعکم شنوایی ممکن گاهی اوقات قابل پیشگیری باشد . برای اینکه کوکانتان از شنیدن صداهای دلخواه لذت ببرند ور یک شرایط امن به خواستهای خود گوش دهند بهر است به انها یاد دهید چگونه از ابتلا به کم شنوایی ناشی از صدا جلوگیری نمایند . این راهکارها به شرح زیر است :

ولوم را کاهش دهند .

از محیطها و منابع پر سروصدا دور شوند .

از وسایل محافظ شنوایی مانند ایرپلاگ , گوشی و یا قالب محافظ

(توسط ادیولوژیست از گوش فرد قالبگیریو ساخته می شود. بهتر است

از نوع فیلتردار باشد) استفاده نمایند . اگر این وسایل در دسترس نبود ,

گوش خود را با دست بگیرند .

 

کودکان گوش می دهند و نگاه می کنند :

تحقیقات  نشان داده است کودکانیکه آموزش می بینند , بهتر از دیگران مراقب شنوایی خود هستند . با کودکان خود در مورد عوامل کم  شنوایی ناشی از صدا و پیشگیری از آن صحیبت نمایید تا رفتارهای محافظت از شنوایی جز عادات عادی و روزمره انان شود . کودکان همچنین با مشاهده رفتار ها و گفتار های شما یادمیگیرند بنابراین خودتان را به محافظت از شنوایی تان عادت دهید چرا که کودکان نیز همان رفتار را یادگرفته و انجام خواهند داد .

رابطه صدای بلند و کم شنوایی

پایان مطلب عوامل آسیب صوتی شنوایی .