نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟ صداهای بلند بطور غیر منتظره از آشپزخانه منزل تا رستوران ها وجود دارد . وقتی ماشین ظرفشویی روشن است شما صدای تلویزیون را بیشتر میکنید تا بهتر بشنوید . صدای جاروبرقی را به ان اضافه نمایید . وقتیکه یکی از افراد خانواده در حال استفاده از جاروبرقی می باشد , باعث میشود کسی که درحال تماشای تلویزیون است صدای آن را خیلی بیشتر نماید تا به راحتی بشنوید .

چه صداهایی به شنوایی آسیب می زند ؟

صدا بوسیله دسی بل اندازه گیری میشود . هر صدای در حد و یا بلالی ۸۵ دسی بل میتواند به شنوایی اسی بزند .

صداها در طول حیات بیشتر میشود .اگر شما اغلب در معرض صداهای بلند هستید , هر روز خطر ابتلا به کم شنوایی در شما افزایش می یابد . حتی یک صدای بلند ناگهانی و یا یک نوع صدا در دراز مدت , می تواند با آسیب شنوایی شود .

برای محافظت از شنوایی , تلاش کنید بیشتر از ۱۵ دقیقه در اطراف صدای ۱۰۰ دسی بل و یا بلندتر نباشید اگر صدای ۱۱۰ دسی بل و یا بیشتر وجوداشته باشد تلاش نمایید در مدت بیشتر از یک دقیقه آنجا نباشید و فورا از آن محیط دور شوید .

سطوح مختلف نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

در زیر سطح دسی بل صداهای روزمره را مشاهده نمایید :

نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

افتادن سوزن : ۰ دسی بل

نجوا: ۳۰ دسی بل

یخچال فریزر: ۴۰ دسی بل

مکالمه عادی : ۶۰ دسی بل

ماشین ظرفشویی : ۷۵ دسی بل

ترافیک سنگین شهرستان – رستران : ۸۵ دسی بل

ماشین چمن زنی : ۹۰ دسی بل

اتومبیل برفی – کاگاه چوب بری: ۱۰۰ دسی بل

پخش موسیقی در حداکثر ولوم : ۱۰۵ دسی بل

کنسرت موسیقی :۱۱۰ دسی بل

آژیر آمبولانس : ۱۲۰ دسی بل

موتور جت در حال برخاستن: ۱۴۰ دسی بل

ترقه : ۱۴۰ تا ۱۶۵ دسی بل

کم شنوایی در اثر صداهای زیاد , در ابتدا به چشم نمی آید ولی به تدریج زیاد میشود و برای همیشه  باقی می ماند و به حالت نرمال بر نمی گردد.

چرا باید به کودکان در مورد کم شنوایی ناشی از صدا آموزش داد؟

نویز یا سروصدا چیست و کجاست؟

سنین پیش از نوجوانی مرحله بسیار مهمی در زندگی است بچه هاست. در این سن آنها یاد میگیرند انتخابهایشان را در بعضی از چیزها انجام دهند . همچنین در این سنین آنها به والدین گوش می دهند . بهمین خاطر این مرحله از زندگی بهترین زمان برای آموزش آنها در مورد تاثیر صدا بر روی شنوایی و مراقبت شنوایی است و باید به آنها یاد داد که این نوع کم شنوایی:

  • به تدریج رخ می دهد .

  • برگشت پذیر نیست

  • قابل پیشگیری است .

قابلیت شنوایی نرمال به کودکان کمک می کند در تحصیل , ورزش و مارتهای ارتباطی و اجتماعی موفق باشند . در حالیکه خیلی از منابع صوتی در طول روز , توانایی آسیب شنوایی رساندن به شنوایی را دارند . محیطهای پر سروصدا که میتوانند شنوایی کودکان و شما را به خطر اندازد شامل اینهاست :

  • رستورانها و کافه تریاها

  • گروههای موسیقی و ارکستر

  • کنسرت ( همنوع موسیقی )

  • فعالیتهای ورزشی

  • وسایل کارگاهها و ابزار های مربوط به پاکسازی حیاط

  • وسایل صوتی پرتابل( موبایل , لپ تاب, تبلت و … )

کم شنوایی به مرور زمان افزایش می یابد:

کم شنوایی ناشی از سروصدا زمانی اتفاق می افتد که سلولهای مویی در گوش داخلی در اثر صدای بلند و در مدت طولانی دچار آسیب شوند . اثرات اسیب ناشی از صدا به مرور در طول زندگی افزایش می یابد.اگر کودکان بطور منظم در محدوده صداهای بلند باشند , با افزایش سن , خطر آسیسب شنوایی بیشتر میشود .

کم شنوایی برای همیشه باقی می ماند :

خیلی از مردم نمی دانند کم شنوایی ناشی از صدای بلند دائمی است وبر توانایی شنیدن انها برای همیشه در زندگی اثر می گذارد . حتی بعضی از جوان که از عواقب آسیب شنوایی در اثر تماس با صدای بلند آگاه هستند , همیشه مراقب شنوایی خود نیستند و فراموش می کنند که به سادگی میتوان با کاهش ولوم صدا , دوری از محل صدا و استفاده وسایل محافظتی , از شنوایی خود محافظت نمایند .