تجویز سمعک

تجویز سمعک نامریی , داخل گوشی , پشت گوشی و استخوانی

تجویز سمعک از مهمترین و درواقع اصلی ترین بخش فعالیت ما در این مرکز ( کلینیک شنوایی سنجی و سمعک سینا ) می باشد .

تجویز سمعک یک پروسه پیچیده و کاملا علمی دارد . امروزه مثل گذشته نیست که هرکسی اگر احساس کم شنوایی میکرد می رفت از فروشگاههای تجهیزات پزشکی و یا داروخانه سمعک تهیه میکرد .

سالهاست که رشته کاملا تخصصی بنام شنوایی شناسی در حیطه خدمات شنوایی شناسی و توانبخشی شنوایی و تجویز سمعک در دانشگاهها تدریس میشود . دانش آموختگان این رشته ادیولوژیست نام دارند . این متخصصین در زمینه ارزیابی سیستم شنوایی و تعادل و همچنین تجویز سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی و… بصورت کاملا تخصصی و علمی فعالیت میکنند .

شنوایی شناسی چیست؟

وظایف شنوایی شناس

کسی که سمعک تجویز میکند باید ادیولوژیست ( کارشناس شنوایی شناسی ) باشد و در زمینه علم شنوایی شناسی ( فیزیولوژی شنوایی و تعادل  و آناتومی گوش ) تحصیلات آکادمیک داشته باشد .

سمعک باید کاملا علمی انتخاب و تجویز شود . یک ادیولوژیست باید اطلاعات تخصصی و تسلط کافی در مورد انواع سمعک  , مدل سمعک  و ویژگیهای آن  و همچنین نحوه تجویز و  تنظیم آنها داشته باشد .

ادیولو ژیست باید بداند سمعکها چه فرقی دارند؟

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

همچنین ادیولوژیست باید بداند کی باید سمعک نامریی ( CIC , IIC ) تجویز کند و کی پشت گوشی  و یا RIC  , RIE  تجویز کند .

انواع سمعک نامریی

برای مقاطع سنی مختلف ( کودکان , نوجوانان و بزرگسالان ) با توجه به وضعیت شنوایی ( اعم از نوع و میزان کم شنوایی و درک گفتار )  , نیازهای فردی و اجتماعی ایشان  و همچنین ویژگیهای فردی و مسایل مالی , سمعک مناسب برایشان تجویز , قالبگیری , ساخته و پس از تنظیم , ارائه و فیتینگ انجام میشود .

دراین مرکز کلیه خدمات مربوط به تجویز سمعک کودکان و بزرگسالان به شرح زیر انجام میشود  :

۱- ارزیابی شنوایی :

اولین قدم برای تجویز سمعک انجام ارزیابی شنوایی است تا بتوان از وضعیت شنوایی فرد ومیزان و نوع کم شنوایی مطلع شده و اقدامات بعدی برای تجویز درست و مناسب سمعک انجام شود .

تجویز سمعک

     ۲- مشاوره تجویز سمعک :

بر اساس ارزیابی و نتیجه بعمل آمده , مشاوره لازم از حیث میزان و نوع کم شنوایی و چالشهای شنیداری موجود و چگونگی کاهش مشکلات موجود در اختیار فرد کم شنوا و همراهان ایشان قرار میگیرید . همچنین در مورد میزان و نوع تاثیر سمعک در بهبود کیفیت زندگی فردو انتظارات مناسب  از سمعک در جلسه مشاوره با ایشان گفتگوهایی بین ادیولوژیست و فرد کم شنوا و همراهان ایشان انجام میشود .

تجویز سمعک

      ۳- تجویز سمعک مناسب:

پس از مشاوره  و موافقت فرد , سمعک مناسب بر اساس ویژیگیهای شنوایی ,  شیوه زندگی , نیازهای فردی و اجتماعی , سابقه استفاده از سمعک , شرایط فیزیکی و … سمعک مناسب با توجهبه بودجه فرد  تجویز و انتخاب میشود .

تجویز سمعک

     ۴- قالبگیری :

پس از تجویز سمعک مناسب , قالبگیری انجام میشود و قالب مناسب گرفته شده و متناسب به نوع سمعک که پشت گوشی و یا داخل گوشی باشد , برای ساخت به لابراتوار ارسال می گردد و قالب ها ی ثانویه بر اساس قالب اولیه ساخته میشود . در سمعکهای پشت گوشی قالب ساخته شده توسط لوله ای که نقش انتقال صدای سمعک به داخل گوش را دارد به سمعک وصل میشود و در سمعکهای داخل گوشی پس از ساخت پوسته , کیت سمعک داخل آن قرار گرفته و سپس برای تحویل آماده میشود .

تجویز سمعکتجویز سمعک

     ۵ – تنظیم و فیتینگ سمعک :

پس از ساخت قالب و سمعک , بر اساس تاریخ معینی که با مدد چو هماهنگ میشود سمعک برای ایشان تنظیم  و تحویل می گردد و همچنین آموزشهای لازم در مورد چگونگی استفاده از سمعک درروزهای اول , مراقبت از سمعک , نحوه کنترل سمعک به ایشان داده میشود .

تجویز سمعک

       ۶- کنترل دوره ای سمعک :

یکی دیگر از ضروریات استفاده از سمعک است که  در این جلسه که ممکن است از یک هفته تا ۳ ماه پس از تحویل سمعک ( بستگی به شرایط افراد دارد ) و با هماهنگی قبلی در موعد تعیین شده اتفاق می افتد , مشکلات موجود در تنظیمات با توجه به خواسته فرد برطرف شده و مناسبترین تنظیم  با توجه به شرایط ایشان انجام میشود و  مشکلات موجود در این جلسه حل خواهد شد .

تجویز سمعک

ممکن است برای تنظیمات دقیق تر نیاز  به  استفاده بیشتر فرد از سمعک در مدتی طولانی تر داشته و کنترل در دفعات و جلسات دیگری را بطلبد .

      ۷- خدمات پس از فروش :

سمعکهای ارائه شده  دارای گانتی بوده و ممکن است از یک , دو و سه سال گارانتی معتبر برخوردار باشند . در طی دوره گارانتی هرگونه خرابی خودبخودی سمعک که در اثر بی احتیاطی و یا دستکاری افراد غیر مجاز و یا ضربه و آب رفتگی نباشد  , شامل گارانتی تعویض قطعه و در صورت لزوم تعویض سمعک می باشند .

تجویز سمعک

پس از انقضای مهلت گارانتی نیز سمعکها دارای خدمات پس از فروش تعمیر بوده و متناسب با نوع عیب و خرابی سمعک , هزینه در بر دارد  که از طرف مصرف کننده پرداخت خواهد شد . همه خدمات پس از فروش در مرکز ارائه دهنده سمعک ارائه شده و نیاز به مراجعه به مراکز دیگری نیست .

مطالب زیر برای مطالعه به شما پیشنهاد میشود :

تجویز سمعک

تجویز سمعک

تجویز سمعک یکی از مهمترین خدمات ما در کلینیک شنوایی …

سمعک مناسب

سمعک مناسب

سمعک مناسب کدام است
اینکه سمعک مناسب برای شما بکدام است  …

سمعک کودکان

سمعک کودکان

سمعک کودکان
سمعک کودکان در رشد و شکوفایی آنها در …

سمعک IIC تیتانیوم

سمعک IIC تیتانیوم

سمعک IIC تیتانیوم
سمعک IIC تیتانیوم کوچکترین سمعک داخل گوشی فوناک …

باطری سمعک

باطری سمعک

باطری سمعک
= باطری سمعک با باطریهای دیگر فرق دارد هرچند …

اشکال سمعک

اشکال سمعک

اشکال سمعک :
اشکال سمعک بر اساس شکل و نحوه قرار …

انواع سمعک

انواع سمعک

انواع سمعک بر اساس کیفیت سمعک دسته بندی میشود. کیفیت …