سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

سمعکها چه فرقی با هم دارند؟

سمعکها چه فرقی با هم دارند؟ممکن است برای شما پیش آمده باشد که به کلینک های مختلف برای تجویز سمعک مراجعه نموده اید و با قیمتهای متفاوت مواجه شدید ؟ راستی دلیل این اختلاف قیمت سمعک چیست ؟ مگر سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

در مورد اختلاف قیمت سمعک باید گفت پارامترهای مختلفی در آن نقش دارند . از جمله مهم ترین آنها ویژگیهای نهفته در دل سمعک است . سمعکها انواع مختلفی دارند . اقسام ( اشکال ) مختلفی هم دارند . با پیشرفت تکنولوژی , شاهد تغییرات شگرفی در تکنولوژی ساخت سمعکها هستیم . امروزه سمعکها هوشمند شده اند . هرچند از مدل های قدیمی و ساده سمعکها هم در بازار وجود دارد و تجویز میشود .

ویژگیهایی زیادی در چبپهای داخل سمعک های هوشمند بصورت برنامه ریزی شونده و همچنین پیش فرض قرار گرفته اند. . تعداد و نوع این ویژگیها در سمعکهای رده های مختلف متفاوت هستند . در بعضی از آنها نوع پردازش صدا و سرعت آن متفاوت است .

دلایل مختلف تفاوت سمعک ها :

اختلاف قیمت سمعک بستگی به نوع و ویژگی سمعک دارد. ممکن است خیلی از افراد فقط به ظاهر سمعک توجه میکنند و متوجه تفاوتهای عملکردی آن نشوند . هر چه سمعک از امکانات بیشتری برای پردازش بهتر صدا و افزایش بیشتر درک گفتار برخوردار باشد , گرانتر است .تیتر عوامل مختلف تفاوت سمعک ها از این قرار است : .

  • تعداد کانال و باند فرکانسی

  • کنترل و مدیریت سوت

  • کنترل تراکم شدت

  • مدیریت نویز

  • یادگیری

  • ثبت اطلاعات

  • تغییر همزمان ولوم و یا برنامه هر دو سمعک فقط از طریق یک سمعک

  • تراکم و انتقال فرکانسی

  • امکان اتصال بی سیم به منابع صوتی

  • تکنولوژی ساخت و سرعت پردازش

  • قدرت سمعک

  • امکان پوشش وزوز گوش

 ممکن است گاهی همه این ویژگیها در یک سمعک وجود داشته باشند و گاهی هم بخشی  از آنها در یک سمعک موجود باشند.هرکدام از این ویژگیها باعث اختلاف قیمت سمعک میشود.

همه سمعکهای ساده دیجیتال و یا هوشمند ممکن است در محیطهای آرام کیفیت صدای مطلوبی را ارایه نمایند و تفاوت آنها در عملکردشان در محیطهای شلوغ و پر سروصداست. در محیطهای پر سرو صدا معمولا درک گفتاربخاطر وجود صداهای مزاحم محیطی حتی برای اقراد با شنوایی نرمال کاهش پیدا میکند و در مورد افراد کم شنوا این مشکلات بیشتر از افراد نرمال است. سمعکهای پیشرفته تر در محیطهای شلوغ تر صداهای شفاف تری ارائه می نمایند و باعث درک و فهم بهتر و بیشتر گفتار میشوند. در این سمعکها آپشنهایی وجود دارد که باعث بهبود کیفیت شنوایی و فهم و درک گفتار در محیطهای شلوغ و پر سروصدا میشود . والبته از دلایل اختلاف قیمت سمعک می باشد .

👂نکته :

🌱 بطور کلی آنچه را موجب افزایش قیمت سمعک میشود , ارائه صدا و شنوایی شفافتر و درک گفتار بهتر در همه محیطها بخصوص در حضور نویزهای زمینه می باشد 🌱

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟ شرح مختصری بر عوامل تاثیر گزار بر قیمت سمعک :

💥تعداد کانالها سمعک

تعداد کانالهای سمعک تا حدی خوب است و فراتر از آن ممکن است برای همه خوب نباشد. ا ما وجود تعداد کانالهایی متعارف که به ما کمک کند سمعکها را دقیق تر بر اساس شکل کم شنوایی فرد و مطابق ادیوگرام او تنظیم کنیم , دسترسی به صداهایی با شفافیت بیشتر برای درک و فهم گفتار در محیطهای شلوع تر را بیشتر فراهم میکند.

💥فید بک منجر 

سوت زدن یکی از پیامدهای استفاده از سمعک و به دلایل مختلف میتواند رخ دهد.  در سمعکهای پیشرفته تر بدلیل وجود مدار فیدبک منجر , امکان سوت زدن کمتر بوده و یا امکان سرکوب آن سریع تر و احتمال تغییر در کیفیت خروجی صدای سمعک در اثر فعال شدن این مدار , کمتر است.

💥 کنترل تراکم شدت

کنترل تراکم شدت در کانالهای مختلف کمک میکند تا صداهای دلنشین تر و مناسب تر به گوش برسد و از بروز و ظهور تقویتهای بیشتر از نیاز و یا کمتر از نیاز جلوگیری نماید. و در نتیجه از رویدادهای صوتی مزاحم و نامناسبدر خروجی سمعک ها جلوگیری و میکاهد. و باعث بهبود بهتر و بیشتر درک گفتار میشود.

💥مدیریت نویز

مدیریت نویز از اساسی ترین پارا مترهایی است که در  سمعکهای فول دیجیتال و هوشمند وجود دارد. نویز محیط ,  تاثیر گذار ترین و چالش برانگیزترین ویژگی محیطی است که در درک گفتار بخصوص در افراد کم شنوا نقش موثری ایفا میکند.

منابع صوتی مختلفی در اطراف ما هستند که مزاحم درک و فهم گفتار می باشند. از جمله نویز  ترافیک و صدای خودروها , صداهای تجهیزات راهسازی در شهرها  , نویز موجود در رستورانها و مهمانیها , صدای ماشین وقتی داخل آن نشسته ایم, صداهای موجود در آشپزخانه و کوچه های اطراف , و خلاصه هر نوع صدای مزاحم و در هر جا به میزان حجم و شدت آن تاثیر متفاوتی را در درک گفتار میگذارند.

🌱 بطور کلی نویز به هر شکل و میزان ,  مانع درک گفتار مناسب میشود و این موضوع در افراد کم شنوا بدلیل آسیب دیدن بخشی از گیرنده های صوتی در گوش و مغز , محسوستر و ملموس تر است. 🌱

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

تفاوت پردازش در مغز:

در افراد شنوا مغز بدلیل  دریافت همه ویژگیهای صوتی اطراف , قدرت پردازش بالایی دارد و با توجه به تغییر شرای محیطی , با آن سازگار میشود و در اغلب موارد میتواند به سمت مرکز گفتار تمرکز کرده و درصد زیادی از صداهای مزاحم را در یک لحظه حذف نموده و یا به آن توجه نکند و با اینکار و با پشتوانه حافظه درکی و بصری , درک گفتار مناسبتری برای فرد رقم میزند.

حال آنکه در افراد کم شنوا این مهم دستخوش تغییرات  شده و همه ویژگیهای صوتی گفتار و محیط اطراف دریافت نمیشود. بنابراین وظیفه بسیار مهم  دریافت درست و شفافیت صدا بدون دخالت صداهای مزاحم برای ارسال پالسهای الکتریکی صاف و بدون خدشه صدا به مغز  , بعهده سمعک است . درست همینجاست که ویژگی مدیریت نویز در سمعک کمک کننده است. صد البته  یکی از مهمترین علت تفاوت سمعک هاست

نقش مدیریت نویز در پردازش مغز:

هر چه این مهم در سمعک پیچیده تر و بهتر عمل کند , اطلاعات ارسالی به مغز بهتر , مناسبتر و کامل تر خواهد بود .  در نتیجه درک گفتار بیشتر و بهتر خواهد بود. در سمعکهای هوشمند  این ویژگی به خوبی در آن لحاظ شده و هرچه تکنولوژی ساخت سمعکها جدید تر باشد , در رده ها ی کیفیتی بالاتر سمعکها , آن را بیشتر و  کاملتر میبینیم و بهمین خاطر است که اختلاف قیمت سمعک در مدلهای جدیدتر بیشتر است.

در حضور نویز محیط  , سمعکها بر اساس اینکه در چه شرایطی چگونه نویز را سرکوب و یا کم کنند و چند محیط نویزی را در چه فواصلی و با استفاده از چه روشی شناسایی و مدیریت نمایند , قادر به شناسایی محیطهای مختلف هستند و با توجه به ورود ما به آن محیط و متناسب آن با تکنولوژی مدیریت گفتار موجود در آن سمعک, پردازش انجام داده و  گفتار شفاف و متناسب به مصرف کننده ارایه می کنند.

 💥یادگیری در سمعک ها: 

بعضی از سمعکها قابلیت یادگیری دارند مثلا پس از چند بار تغییر ولوم یاد میگیرند که از آن پس موقع روشن شدن در چه ولومی قرار بگیرند و یا ینکه اگر در یک محطی از برنامه خاصی استفاده شود , یاد میگیرند در صورت قرارگیری در آن محیط برای چند بار , دفعات بعدی خودبخود به محض ورود به آن محیط در حالت آن برنامه دلخواه قرار گیرند.یادگیری از امکانات پیشرفته  و یکی از دلایل مهم اختلاف قیمت سمعک است.

💥ثبت اطلاعات در سمعکها

برخی از سمعکهای فول دیجیتال و هوشمند امروزی , امکان ثبت اطلاعات میزان استفاده از سمعک در طول مدت استفاده , تغییر برنامه ها , تغییر ولوم در شرایط مختلف و  میزان فیدبک سمعک در فرکانسهای مختلف و … را دارند.  این اطلاعات به ادیولوژیست کمک میکند تا در تنظیمات دقیق تر سمعک , ترجیحات مصرف کننده را لحاظ نماید و اصلاحات مورد نیاز را اعمال نماید.

💥 تغییر همزمان ولوم و یا برنامه هر دو سمعک  فقط از طریق یک سمعک  :

در برخی از سمعکها بدلیل ارتباط بیسیم همزمان دو سمعک در دو گوش با همدیگر , میتوان در تنظیمات آن ارتباطات دوگوشی را فعال نمود که در  اینصورت هنگام تغییر ولوم و یا برنامه شنیداری یک سمعک , سمعک طرف مقابل نیز مانند آن عمل نماید. اینکار باعث سهولت استفاده از دو سمعک میشود و به کاربر کمک میکند همزمان و بصورت دقیق تر بتواند از ولوم و برنامه دلخواه خود جهت راحتی شنیداری بیشتر , استفاده نماید. این امکان نیز خودبخود در سمعکهای هوشمند رده متوسط به بالا  وجود دارد و  غیر مستقیم با اختلاف قیمت سمعک در ارتباط است.

💥 پردازش دوگوشی :

پردازش دوگوشی ویژگی مهمی است که در هر سمعکی وجود ندارد بلکه فقط سمعکهای رده بالا از این ویژگی برخوردار هستند.  این به آن معنی است که دو سمعک همزمان درحال بررسی و تجزیه و تحلیل صداها و محیط اطراف هستند و برای حذف منابع صوتی نامناسب و مزاحم و افزایش درک گفتار , پردازش صدا را به نحوی انجام میدهند که جهت یابی در محیطهای شلوغ و تمرکز بر گوینده در بین منابع گفتاری مختلف بیشتر و مفیدتر و مناسب تر انجام شده و  نتیجه مطلوب تری در شنیدن اصوات و گفتار  در محیطهای پر چالش و پرسروصدا به دست می آید.

در واقع دو سمعک از یک نوع پردازش همزمان صدا بهره میبرند و هر کدام ساز جدای از هم نمیزنند. بلندی صداها , میزان و چگونگی حذف نویز , تراکم صدا , نحوه حذف سوت یکسان , فوکوس به سمت مرکز گفتار در یک سمت , کاهش ولوم سمعک مقابل هنگام تماس تلفنی با یک گوش و … از جمله مزایای پردازش دوگوشی است . پردازش دوگوشی از پارامترهای اختلاف قیمت سمعک است.

مزیت استفاده از دو سمعک

  💥انتقال فرکانسی :

در مواقعی که باقیمانده شنوایی در فرکانسهای زیر وجود نداشته باشه و یا با وجود باقیمانده  شنوایی , پاسخ درکی  شنوایی وجود نداشته باشد   (منطقه مرده شنوایی  در فرکانسهای زیر) امکان شنیدن و یا درک شنیداری در آن فرکانسها برای فرد کم شنوا وجود ندارد .

یک قابلیت در برخی از سمعکهای یپیشرفته وجود دارد که ورودی صداهای  این محدوده فرکانسی را به منطقه بهتر شنوایی فرد منتقل نموده و باعث شنیدن صداهای زیرتر که امکان دریافت آن از طریق سلولهای حسی شنوایی نبود , میشود و باعث وضوح و شفافیت بهتر صداها و گفتار میشوند و صداها یا بخشی از گفتار را که در سمعکهای بدون این قابلیت قابل دریافت نیست در این سمعکها دریافت و قابل شنیدن می کند.  به این قابلیت ,  انتقال فرکانسی گفته میشود. این آپشن یکی از ویژگیهای مهم است که غیر مستقیم باعث اختلاف قیمت سمعک میباشد.

💥ارتباط بی سیم با لوازم جانبی و صوتی :

در سمعکهای وایرلس این امکان وجود دارد که برای دریافت شفافتر و بهتر صدای لوازم صوتی با استفاده از یک رابط بیسیم و یا بدون رابط مستقیما به آن لوازم متصل شده و صدای آنها را بدون دخالت نویز محیط شفافتر و بهتر دریافت نمایند. با استفاده از این آپشن ازین پس کاربر میتواند صدای تلویزیون و رادیو و موبایل و … را بدون دخالت نویز محیط و بصورت بیسیم شفافتر بشنود و لذا میزان رضایت از سمعک بیشتر شده و لذت بیشتری از شنیدن می برد.

سمعک بی سیم wireless

💥تکنولوژی ساخت سمعک

پیشرفت تکنولوژی ساخت سمعک در سالهای اخیر , باعث شده است چیپهایی طراحی شود که سرعت  پردازش آنها چند برابر بیشتر از سمعکهای قدیمی تر بوده و صداها را  شفافترو سریعتر  به کاربر ارائه میکنند. در این سمعکهای جدید چالشهای مختلف شنیداری در محیطهای نویزی کمتر شده و رضایت کاربر از سمعک  به مدد سرعت پردازش سریعتر , بیشتر از گذشته می باشد.  چرا که بهتر از قبل میشنود , میفهمد و درک میکند. و در صورت لزوم نیز میتواند از امکانات جدید برای تسهیل شنوایی استفاده نماید.

حتی تکنولوژی باعث شده است خدمات پس از فروش سمعکها سریعتر و راحتر شده و در صورت نیاز به تعویض قطعه , قطعه از سمعک جدا نشده , بلکه برد سمعک را کاملا تعویض مینمایند و اینکار باعث میشود حتی در صورت فرسودگی قطعات امکان دستیابی و دسترسی به قطعات اوریجینال راحت باشد.

انواع سمعک

💥پوشش وزوز گوش توسط سمعک

اغلب ممکن است فرد کم شنوا در گوش خود صدای زنگ و یا وزوز بشنود که معمولا با استفاده از سمعک این وزوز برطرف میشود ولی گاهی هم ممکن است حتی با استفاده از سمعک همچنان وزوز در گوش احساس شود که در اینصورت برخی از سمعکها دارای قابلیتی هستند که پس از ارزیابی وزوز گوش کاربر,  و تعیین فرکانس و شدت آن , میتوان آنرا فعال و سپس تنظیم نمود تا علاوه بر کم شنوایی , وزوز گوش او نیز برطرف شود. که البته این امکان درر همه سمعکها وجود ندارد.

با توضیح  فوق در می یابیم که هر گردی گردو نیست و دقیقا تفاوت قیمت سمعکها بخاطر تفاوت در توانایی شفاف سازی و درک بیشتر گفتار است.

 ** سمعکها در اشکال و انواع و سایزهای مختلفی وجود دارند که هرکدام از آنها ممکن است برای نوع و میزان خاصی از کم شنوایی مناسب باشند.  **

💥تفاوت تجویز سمعک :

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟ در بعضی اوقات ممکن است قدرت سمعک برای ادیولوژیست مهم نبوده بلکه نوع پوشش دهی سمعک برای کم شنوایی مهم باشد که  در این مواقع سمعکهایی وجود دارند که بسیار کوچک و مخفی هستند و مناسب نیاز این نوع کاربران است.  گاهی هم نوع کم شنوایی باعث انتخاب سمعک بزرگتر و قویتر,  از طرف ادیولوژیست برای کاربر میشود تا بتواند نیاز واقعی او را تامین نماید.

🌱 بطور کلی هرچقدر میزان کم شنوایی بیشتر باشد , شاید باید از  سمعک بزرگتر استفاده نمود و هر چقدر کم شنوایی خفیف تر باشد امکان استفاده از سمعکهای کوچکتر و مخفی تر بیشتر است. 🌱

مخفی بودن سمعک:

پیدا نبودن سمعک در گوش دغدعه ایست که همه درگیر آن هستند , بنابراین هرچه زودتر برای دریافت سمعک مراجعه شود , امکان استفاده از سمعکهای کوچکتر و مخفی و نامریی بیشتر است. 

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

تفاوت کیفیت سمعک:

همانطور که همه وسایل اعم از پزشکی و غیر پزشکی از کیفیت و قیمت متفاوتی برخوردارند , سمعکها هم در این مورد مستثنا نیستند .  زمانیکه یک فرد از سمعک پیشرفته تر استفاده نکند نمیتواند مفهوم درک بهتر  و شفافتر صدا را درک نماید . مثل این می ماند که تا شما سوار یک اتومبیل پیشرفته تر نشوید نمیتوانید درک درست و بهتری از رفاه این اتومبیلها داشته باشید.

در مورد سمعکها شاید چون بحث درک شنوایی است , این تفاوتها بهمین سادگی نیست بلکه بدلایل فیزیولوژی شنوایی و وجود تفاوتهای  فردی مختلف  در پردازش شنوایی , میزان رضایت کاربر از سمعک های مختلف بسیار متفاوت است.

💥تجویز علمی سمعک :

بر میگردیم به ابتدای سخنمان که بعضی ها در دریافت سمعکها حتی با وحود  تمکن مالی و عدم اطلاعات کافی در مورد سمعک و حتی متاسفانه در اثر مشاوره ی افرا نا آگاه و غیر متخصص  و گاهی هم به علت اطلاعات ناقص دست و پا جسته گریخته  و بدون پشتوانه علمی در مورد سمعک و فیزیولوژی شنوایی ,در اثر یک تصمیم غلط غیر حرفه ای  دچار اشتباهاتی میشوند که آنها را  در حصول نتیجه مطلوب دچار مشکل جدی میکند و این همان حس نارضایتی از سمعک است که در پی تصمیم خودسرانه و غیراصولی و گاها خودخواهانه مددجو و یا اطرافیان او بدلایل ذکر شده فوق و یا متاسفانه بودجه کم , اتفاق می افتد.

این افراد فکر میکنند سمعکها مثل هم هستند و فقط بعضی ها آن را گرانتر ارائه میکنند. بخصوص اگر افرادیکه دستی در بازار کالا داشته باشند با تصور غلط اینکه سمعک هم یک کالاست , در بازار کالای پزشکی دنبال سمعک میگردند . تا چشمشان به یک سمعک ارزان میافتد برای کاهش هزینه خریآن را میخرند . به نظرشان بسیار موفق عمل کرده اند و توانستند با جستجو در بازار کالای پزشکی , سمعک را ارزان بخرند. و خیال میکنند نزدیک بود سرشان کلاه گشادی بگذارند و سمعک را با قیمت گزاف به آنها غالب کنند. آنها گمان میکنند با  زرنگی و با استفاده دانش بازاری خود توانستند جلوی یک ضرر رابگیرند .

ادامه

آنان غافل از اینکه سمعکهای امروزی کاملا از هم متفاوت و تفاوت قیمتها هم به خاطر این تفاوتهاست و ضمن اینکه سمعک یک کالا نیست و به خودی خود چندان ارزشمند نیست چرا که باید برای هرکسی متناسب با وضعیت شنوایی و نیازهای اجنماعی او توسط یک شنوایی شناس خبره تجویز و  تنظیم شود .و این تبحر و تجربه شنوایی شناس است که در اینجا مثل دستان یک جراح برای عمل جراحی نقش ایفا میکند .

درست بخاطر همین نگاه و طرز فکر است که از طرف ما شنوایی شناسان تلاش میشود به مردم تفهیم شود : این نکته مهم است که امروزه با پیشرفت علم و گسترش تخصص های پزشکی در همه ی زمینه ها , درزمینه شنوایی و توانبخشی شنوایی هم پیشرفت چشمگیری در دنیای امروز اتفاق افتاده است . و در همین راستا با توجه به تفاوتهای پردازش شنوایی در مغز در افراد مختلف و همچنین تفاوت در نوع و علل کم شنوایی و میران آن و ورود تواما علم و تکنولوژی به دنیای ساخت تجهیزات کمک شنوایی , لزوم تربیت متخصص آگاه و باتجربه در زمینه شنوایی و تجویز وسایل کمک شنوایی ,  از واجبات اقدامات کار علمی  توانبخشی شنوایی است.

مسئولیت انجام امور مربوط به ارزیابی و توانبخشی  شنوایی ,  تجویز وسایل کمک شنوایی و تشخیص و درمان اختلالات سرگیجه و  تعادل از جمله فعالیتهای متخصصان شنوایی شناس می باشد. در ایران این امر مهم توسط متخصصان شنوایی شناسی ( ادیولوژیست ) انجام میشود .

💥مرجع مناسب تجویز سمعک:

ادیولوژیست تنها مرجع معتبر و قانونی ارائه خدمات شنوایی با مجوز از سازمان نظام پزشکی می باشد و تهیه سمعک از مراکز غیر معتبر و افراد غیر شنوایی شناس ( ادیولوژیست ) , عواقب جبران ناپذیری برای شنوایی بهمراه خواهد داشت.

٫سمعک کالا نیست. بلکه یک وسیله برای استفاده در درمان پزشکی است. سمعکها از لحاظ توانایی و عملکرد متفاوت هستند و شناخت دقیق آنها یک امر مهم و بدیهی است و باید توسط یک متخصص تجویز , قالبگیری , نصب و راه اندازی شود.  باید تنظیمات بخصوصی با توجه شرایط و ویژگیهای شنوایی افراد در آنها انجام شود تا ضمن کمک به بهبود شنوایی , اثر سوء روی آن نگذارد.لذا هر سمعکی را ندانسته نباید در گوش هر کسی گذاشت.

سمعک باید استاندارد ها و امکانات لازم و قابلیت تنظیم گوناگون , گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشد. امروزه دوره خرید و  استفاده خودسرانه و بدون تجویز علمی سمعک ,  به سر آمده است و اگر زمانی اینکار صورت میگرفت , بخاطر عدم وجود امکانات و  دانش آن  بوده است ولی امروزه هم امکانات حرفه ای و هم دانش آموختگان متخصص در این زمینه وجود دارند و کار را باید به کاردان سپرد .

💥سمعک مناسب :

هر سمعکی برای هر کم شنوایی مناسب نیست. متاسفانه افراد سودجو از سادگی و عدم آگاهی افراد , سوء استفاده میکنند . و دقیقا در یک فرصت مناسب , افراد خام و نا آگاه و به ظاهر زرنگ را که دنبال هزینه ی کمتر هستند , اغفال میکنند.و باعث شادی لحظه ای اما پشیمانی دائمی آنها میشوند.

اگر در جلسه مشاوره , شنوایی شناس سمعک خاصی را برای شما پیشنهاد میکند که تهیه آن از توان مالی شما خارج است , لطفا همانجا و همان لحظه از او بخواهید مناسب بودجه تان سمعکی را به شما پیشنهاد دهد و معایب و مزایای آنها را نیز به شما بگوید تا با آگاهی و با کمک او انتخاب نمایید.

 

سمعکها چه فرقی با هم دارند ؟

انتخاب مناسب با بودجه :

اختلاف قیمت سمعک به هر دلیلی که وجود دارد  دارند , لطفا اگر سقف بودجه ای برای تهیه سمعک در نظر گرفته اید ازهمان ابتدا به شنوایی شناس بگویید. تا درصورت امکان سمعک مناسب شنوایی و هزینه شما برایتان درنظربگیرد. تا خدای نخواسته نا امید از آنجا نروید. و تحت تاثیر شرایط و افراد خاص نا آگاه , دست به اقدام غیر علمی و غیر اصولی نزنید. و باعث آسیب به شنوایی تان نشوید. تقریبا برای هر بودجه ای سمعک مناسب  وجود دارد. و برای یک کم شنوایی خاص , تفاوت سمعک ها در شنیدن صداها نییست . بلکه در کیفیت و شفافیت صداها و نیازهای خاص فردیست.

 

شکل ظاهری سمعک